چهل‌بازه؛ مسئله‌ای با دو دهه قدمت

فرماندار مشهد در جمع تجمع‌کنندگان روند پیگیری پرونده سهامداران زمین‌های چهل‌بازه را تشریح کرد

چهل‌بازه؛ مسئله‌ای با دو دهه قدمت

صبح سه‌شنبه جمعی از سهامداران زمین‌های چهل‌بازه که از خانواده‌های ایثارگر نیز در میان آن‌ها حضور داشتند، در مقابل فرمانداری مشهد تجمع کردند تا پیگیر حل مشکل ٢٠ ساله خود شوند.


تجمع‌کنندگان به محوطه داخل فرمانداری راهنمایی شدند و فرماندار مشهد در میان آنان حضور یافت تا شنونده اعتراضات آن‌ها باشد. 
یکی از سهامداران زمین‌های چهل بازه به  نمایندگی از دیگران با تأکید بر اینکه به دنبال اجرایی شدن قانون هستند و نمی‌خواهند با این اعتراض مشکل امنیتی ایجاد شود، به تشریح خواسته‌های مردم پرداخت و از روند طولانی اجرا نشدن حکم دادگاه درباره این زمین‌ها گلایه کرد. 
در حاشیه این تجمع، یکی دیگر از نمایندگان سهامداران در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان درباره مشکل زمین‌های چهل بازه اظهار کرد: در سال ٨٢ زمینی برای جانبازان و ایثارگران تهیه می‌شود، پس از تنظیم مبایعه‌نامه این زمین، اقدام به گرفتن سند کردیم و در آن زمان تازه متوجه شدیم سازمان آب برای خودش سند زده است و درصدد رفع آن سند برآمدیم و مشکل را از دیوان عدالت اداری پیگیری کردیم. 
این نماینده تجمع‌کنندگان خاطرنشان کرد: پس از مدتی این زمین با توجه به شرایط مالک قبلی، به نفع بنیاد شهید مصادره و پرونده ما از دیوان عدالت اداری خارج شد و بر اساس اصل 49 قانون اساسی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی رفت. 
او به حکم نهایی اشاره کرد و گفت: پس از آن چندین حکم به نفع بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که ما سهامداران 5/52 درصد ذی‌نفع هستیم، صادر شد. در شرایطی که احکام به نفع ما صادر شده، سازمان آب بستر رودخانه را که ۶۰متر بوده، 450 متر اعلام می‌کند و موجب می‌شود ۴هزار و ٨٠٠ خانوار نتوانند برای زمین‌های خود در محدوده پل دانشجو تا پل نمایشگاه سند بگیرند، این در حالی است که همه مبلغ را افراد سهامدار پرداخت کرده‌اند. 
فرماندار مشهد که در جمع تجمع‌کنندگان حضور یافته بود، پس از شنیدن سخنان نماینده آن‌ها، ضمن  تشریح اقدامات انجام شده در خصوص این پرونده اظهار کرد: ما با هم یک هدف را دنبال می‌کنیم، بنا را بر این گذاشته‌ام که بتوانم این مشکل را حل کنم، نه به خاطر شما بلکه به این دلیل که از جمله مسائل قدیمی و حل نشده در مشهد است. 
 
اعتماد نکردن مردم موجب تأخیر در کار شد 
محسن داوری با تأکید بر اینکه فرمانداری در این زمینه مرجع تشخیص راه حل نهایی نیست، توضیح داد: برای رفع این مشکل با نمایندگان شما جلساتی تشکیل شد اما اعتماد نکردن شما به ما موجب تأخیر در پیگیری‌ها شد، پس از آنکه بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از طرحی که برای رفع مشکل به دادستانی دادیم، استقبالی نکردند پیگیری مشکل شما از طریق رئیس دستگاه قضا ادامه یافت. 
وی با اشاره به مشخص شدن مسئول رسیدگی به مسئله چهل بازه از سوی رئیس قوه قضائیه و صدور نامه‌ای که بر اساس آن سهامداران چهل بازه مالک شناخته می‌شوند، تصریح کرد: فرماندار وظایف مشخصی دارد و در این خصوص رأی نهایی با دادگاه است و اجرای حکم هم باید توسط دادگاه انجام شود و ما فقط می‌توانیم از نظر اجرایی به اجرای احکام کمک کنیم. 
فرماندار مشهد با تأکید بر اینکه رأی پرونده در تهران صادر شده است و اجرای حکم آن هم در حوزه اختیارات مشهد نیست، توضیح داد: دو اشکال اساسی در پرونده زمین‌های چهل بازه وجود دارد که در صورت رفع آن‌ها اعتراض شما برطرف می‌شود. 
داوری در بیان مسئله اول گفت: این زمین در بازداشت است، یعنی دادستانی گفته به دلیل معارض داشتن به هیچ وجه این زمین جابه‌جا نشود که باید تلاش کنیم زمین از بازداشت خارج شود. 
وی ادامه داد: مسئله دوم این است که در حکم آخر برای این زمین بندی وجود دارد که طبق آن باید از امور آب برای زمین استعلام گرفته شود. 

باید به رأی سال 92 استناد شود 
فرماندار مشهد راهکار مسئله دوم این پرونده را استناد کردن به رأی دادگاه در سال ٩٢ دانست و توضیح داد: در رأی سال 96 استعلام از امور آب عنوان شده است و اگر رأی سال 92 اجرایی شود، نیاز به این استعلام نیست. 
داوری درباره آخرین پیگیری‌های خود از طریق دادستانی و نماینده مشخص شده در دستگاه قضا برای رسیدگی به این پرونده توضیح داد: مقرر شده است برای هر کدام از این دو مسئله که سد راه برطرف شدن مشکل شما شده‌اند، نامه زده شود و می‌توانید سه نماینده در این خصوص برای پیگیری از دستگاه قضایی مشخص کنید و تا هفته آینده منتظر نتایج آن باشید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه