اداره مجتمع‌های امام‌رضا(ع) خودگردان است

در نشست خبری شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی مطرح شد

اداره مجتمع‌های امام‌رضا(ع) خودگردان است

ظهر سه‌شنبه نشست خبری افتتاح بیست و چهارمین مجتمع رفاهی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.


مدیر عامل شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی در این نشست بیان کرد: مؤسسه عمران و توسعه رضوی بازوی آستان قدس در ساخت مجموعه‌های عام‌المنفعه، مجتمع بین‌راهی، کتابخانه و خوابگاه دانشجویی است که در حدود  30 سال فعالیت، 15 مجتمع عام‌المنفعه و 23مجتمع بین‌راهی در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده و بیست‌وچهارمین مجتمع رفاهی امام رضا(ع) نیز در گلوگاه، 18 خرداد ماه با حضور قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی افتتاح می‌شود.

فعالیت مجتمع رفاهی امام رضا(ع) در نقطه مرزی میرجاوه
مهدی قربانی افزود: در ابتدای این فعالیت‌ها نیت بر این بود تا مسیرهای منتهی به حرم، به ویژه محورهای نزدیک به مشهد برای ساخت مجتمع‌ها درنظر گرفته شود. از مجموع مجتمع‌های ساخته شده، حدود  20 مجتمع در استان‌های خراسان ساخته شد‌ه‌اند. افزون بر مجتمع جدید در دهستان لیوان بندرگز، سه مجتمع رفاهی دیگر نیز در میرجاوه استان سیستان و بلوچستان، راور استان کرمان و مهماندوست در دامغان در حال خدمت‌رسانی به مسافران هستند. نگاه آستان قدس این است که افراد از لحظه نیت برای زیارت حرم مطهر رضوی، زائر هستند. بنابراین مجتمع‌ها با این نگاه طراحی و ساخته شده‌اند تا خدمات شایسته‌ای به زائران ارائه بدهیم.
وی ادامه داد: از لحاظ تعدد مجتمع‌های رفاهی و متراژ، مجتمع‌های رفاهی امام رضا(ع) در بین دیگر مجتمع‌های بین‌راهی سطح بسیار متفاوتی دارند. محل‌هایی برای ساخت مجتمع‌ها انتخاب شده که از لحاظ تردد و فاصله بین شهرها بیشترین کارایی را داشته باشد. برای مثال، ما تقریباً دو مجتمع را از دستور کار خارج کردیم؛ چرا که در همان نقاط مجتمع‌هایی در بخش خصوصی فعال هستند. هدف ما توسعه مناطقی است که خدمات کمتری را دریافت می‌کنند.

مجتمع‌های امام رضا(ع) به صورت خودگردان اداره می‌شوند
قربانی درخصوص هزینه‌های اداره این مجتمع‌ها بیان کرد: تلاش شده این مجتمع‌ها به صورت خودگردان ساخته و اداره شوند تا نیازی به بودجه گرفتن از بخش‌های مختلف نباشد. ما تصمیم داریم تمرکز را روی یک مجتمع بگذاریم و کار را یک ساله تمام کنیم به جای اینکه چند پروژه در دست داشته باشیم و در زمان طولانی‌تر تحویل بدهیم. ساخت مجتمع رفاهی گلوگاه حدود یک سال و نیم گذشته تمام شد و در پروژه بعدی هم قرار است در مسیر ابرکوه یزد به شیراز مجتمع بیست و پنجم افتتاح شود.
مدیر عامل شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی افزود: مساحت عرصه مجتمع گلوگاه حدود 11هزار و 500 متر و زیربنای آن 3 هزار و 500 متر است. در این مجتمع سرویس بهداشتی، مسجد و دو باب مغازه تجاری بزرگ به عنوان رستوران و هایپرمارکت وجود دارد. برای ساخت این مجتمع در طولانی‌مدت حدود 18 میلیارد تومان هزینه شده که این میزان مطابق قیمت روز حدود 70 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی بیان کرد: بزرگ‌ترین مجتمع رفاهی ساخته شده توسط شرکت، مجتمع میرجاوه در نقطه مرزی با پاکستان و با حدود 60 هزار مترمربع مساحت است.
قربانی در خصوص نگهداری از این مجتمع‌ها و حفظ بهداشت آن‌ها بیان کرد: مؤسسه موقوفه زائر به صورت تخصصی نگهداری این مجتمع‌ها را برعهده دارد؛ اما تفاوت اصلی مجتمع‌های امام رضا(ع) با دیگر مجتمع‌های بین‌راهی، نظافت، سرویس‌دهی و خدمات آن است. ما نگاه صرفاً اقتصادی به این مجموعه‌ها نداریم و به دنبال این هستیم تا به بهترین وجه از لحاظ امکانات، نظافت و پاسخ‌گویی در خدمت زائران باشیم. ساخت این مجتمع‌ها در برخی مناطق مثل مجتمع دشت در شمال کشور موجب توسعه منطقه شده است. 

استان‌های شمالی؛ ضعیف‌ترین نقاط کشور از لحاظ خدمات بین‌راهی
مدیر عامل شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی ادامه داد: مجتمع گلوگاه چهارمین مجتمعی است که خارج از خطه خراسان ساخته می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن این است که در استان‌های شمالی واقع شده؛ چرا که در این حوزه به لحاظ خدمات، ضعف وجود دارد و به لحاظ خدمات بین‌راهی، مرز بین مازندران و گلستان جزو ضعیف‌ترین مناطق کشور است. تلاش کردیم با توجه به این ضعف، خدمات مناسبی را به مردم ارائه بدهیم. علاوه بر این، مجتمع گلوگاه دو تفاوت عمده با سایر مجتمع‌ها دارد؛ ساخت تصفیه‌خانه در خود مجتمع که کل آب فاضلاب را تصفیه و بخش قابل استفاده آن را به زمین‌های کشاورزی منتقل می‌کند، یکی از ویژگی‌های برجسته این مجتمع رفاهی است که حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای این بخش هزینه و در واقع سرمایه‌گذاری شده است. 
وی افزود: دیگر ویژگی مهم این مجتمع این است که فقط دو واحد تجاری بزرگ هایپرمارکت و رستوران در آن ساخته شده که متراژ هرکدام حدود 300 متر است و افزون بر ارائه خدمات، به بحث خودگردانی مجتمع‌ها نیز کمک می‌کنند. راه‌اندازی این واحدهای تجاری نیز به مردم بومی منطقه برون‌سپاری می‌شود.
قربانی در مورد چشم‌انداز ساخت این مجتمع‌ها در آینده گفت: برای 5تا 10 سال آینده چشم‌اندازی افزون بر 30 مجتمع داریم؛ اما بنا به شرایط ممکن است این تعداد محقق نشود و برخی طرح‌ها از دستورکار خارج شوند. 
وی در خصوص جانمایی این مجتمع‌ها گفت: نخستین استاندارد ما این است که در مسیرهای منتهی به حرم مطهر ساخته شوند و دیگر اینکه فاصله بین دو شهر منطقی باشد. میزان تردد جاده‌ای، فاصله از دیگر مجتمع‌های رفاهی، بحث دسترسی به منابع آب، برق و... نیز از جمله مواردی است که در ساخت مجتمع‌ها لحاظ می‌کنیم. در نظر گرفتن فاصله‌ای معادل با یک ساعت تا یک ساعت و نیم رانندگی، فاصله معقولی است که به کاهش تصادفات جاده‌ای هم کمک شایانی کرده و این موضوع توسط پلیس راهور نیز تأیید شده است. فعالیت ما به گونه‌ای بوده که می‌توانیم بگوییم در استان‌های خراسان و در مسیرهای اصلی با استانداردهای آستان قدس به مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی دیگری نیاز نداریم.

فعالیت‌های عام‌المنفعه شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی
قربانی با اشاره به افتتاح یک کتابخانه توسط شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی در بشرویه بیان کرد: در خصوص خدمات عام‌المنفعه شرکت، این مجموعه هفتمین کتابخانه ساخته شده توسط این شرکت است و علاوه بر آن مجموعه‌های ورزشی و فرهنگسراها را نیز در نقاط مختلف استان مثل محمدآباد، گناباد و... ساخته‌ایم. 

​​​​​​​خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه