دعا کنید تا خدا همدمتان شود 

مرور توصیه‌هایی که در خصوص دعا کردن در آیات و روایات آمده است

دعا کنید تا خدا همدمتان شود 

در روزهای پایان هفته که فرصت بیشتری در اختیار داریم، خوب است برنامه‌ای برای زیارت و عبادت خود فراهم کنیم.


به این منظور می‌توانید صبح جمعه که فراغت بیشتری دارید سری به حرم مطهر امام رضا(ع) بزنید و ساعتی را به خلوت و توجه بگذرانید. حتماً فضای حرم مطهر برای رسیدن به این خلوت و توجه به شما کمک می‌کند. در این فرصت پیش آمده از دعا غافل نشوید. به گفته کارشناسان دینی، دعا کردن نوعی عبادت است که می‌تواند ما را به خداوند نزدیک کند. به همین دلیل است که در آیات و روایات اسلامی توصیه‌های زیادی برای دعا کردن آمده است. امام رضا(ع) در زمینه جایگاه دعا، در کتاب وسائل‌الشیعه می‌فرمایند: از دعا کردن خسته مشو که دعا نزد خدا جایگاهی والا دارد. بر اساس آیه60 سوره غافرکه می‌فرماید من را بخوانید تا شما را اجابت کنم، هیچ دعایی بدون اجابت خداوند باقی نمی‌ماند. اما لازم است دعاکننده شرایطی را هنگام دعا رعایت کند به این امید که در استجابت دعایش مؤثر باشد. در ادامه به 10توصیه که هنگام خواندن دعا سفارش شده، می‌پردازیم.

با وضو شروع کنیم
همان‌طور که برای نماز لازم است ابتدا وضو بگیرید، در خصوص دعا کردن هم این توصیه وجود دارد. بهتر است هنگام دعا با وضو باشیم و رو به قبله شویم، دست‌هایمان را رو به آسمان بلند کنیم و خدا را بخوانیم. امام علی(ع) در این‏باره می‏فرماید: «هرگاه کار بزرگ و دشوار دینی یا دنیایی روی آورد، وضو بگیر و دست‏هایت را بلند کن».

یاد و نام خدا نخستین قدم است 
برای دعا به درگاه خداوند متعال آمده‌ایم، پس طبیعی است از همان ابتدا با یاد و نام او شروع کرده و خواسته‌مان را تنها از او بخواهیم. به همین دلیل است که سفارش شده دعایمان را با نام و یاد خدا شروع کنیم. 
در حديث قدسی آمده: هر گاه به دل بنده‌ای سر زنم و ببينم ياد من بر آن چيره شده، اداره و تربيت او را خود به عهده گيرم و همنشين و همسخن و همدم او شوم. 

از خداوند سپاسگزار باشیم 
درست است که بیشتر ما زمانی به درگاه خدا رجوع می‌کنیم که کمبود و درخواستی داریم اما به سنت ادعیه معصومین(ع) لازم است دعای خود را با حمد و ستایش پروردگار آغاز کنیم. اگر این سنت هم نبود رسم معرفت و ادب حکم می‌کرد پیش از آنکه گفت‌وگو را با خداوند آغاز کنیم نشان دهیم شکرگزار آنچه به ما اعطا کرده، هستیم. امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرماید: باید پیش از دعا حـمـد و سـتـایش خدا کنی، نعمت‌هایی را که به تو بخشیده به یاد آوری، سـپـس شـکـر و سپاس گویی.

دعایمان را با صلوات همراه کنیم
علامه محمدباقر مجلسی یکی دیگر از شرایط پذیرش و استجابت دعا را فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد(ع) می‌داند و صلوات را یکی از عوامل قبولی دعا می‌شمارد. از امام صادق (ع) نقل شده: «هر کس دعا کند و پیغمبر(ص) را یاد نکند، آن دعا بر بالای سرش می‌ایستد و تا هنگامی که صلوات نفرستد به سوی آسمان نمی‌رود».

اهل بیت(ع) را شفیع قرار دهیم
اگر در حرم امام رضا(ع) هستید می‌توانید ایشان را برای خود شفیع بگیرید. پيامبر اكرم(ص) فرموده: «خداوند عزوجل می‏فرمايد:‌ ای بندگان من! گرامی‏ترين خلق و پرفضيلت‏ترين آنان نزد من، محمد و برادرش علی و امامان بعد از وی هستند. اينان «وسيله»ها به سوی من‌ هستند. 
هر كس حاجتی دارد و نفعی را طالب است و يا دچار حادثه‏ای سخت و زيانبار شده و برطرف شدن آن را می‏خواهد، مرا به محمد و آل طاهرينش بخواند تا به نيكوترين وجه حاجت او را برآورم».
 
طلب آمرزش کنیم 
يكی از عوامل مهمی كه رابطه ما با خدای متعال را ضعيف می‌کند و مانع اجابت دعا می‌شود، نافرمانی از دستورهای خداست. بر اساس کلام امام علی(ع) گناهانی هستند که موجب حبس و بالانرفتن دعا می‌شوند. ادب حکم می‌کند پیش از بیان خواسته به گناهانمان اعتراف و استغفار کنیم.

فروتنی به استجابت دعا کمک می‌کند
فروتنی و خضوع یکی از شاه‌کلید‌هایی است که می‌تواند به اجابت دعا کمک کند. توجه به فقر و درماندگی و ضعف‌هایی که داریم می‌تواند کمک کند زمانی که می‌خواهیم دعا کنیم، در برابر خداوند خضوع و شکستگی داشته باشیم.
 امام علی(ع) فرمود: با حالت ذلت، فروتنی، ثناگویی و خشوع درخواست کنید. 

ارتباطمان را قطع نکنیم
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند خداوند اصرار و پافشاری بنده در دعا کردن را دوست دارد. کارشناسان دین این امر را به معنی ناامید نشدن از درگاه خدا می‌دانند و توصیه می‌کنند هر چه می‌خواهیم را با خدا در میان بگذاریم و ارتباطمان را با خدا حفظ کنیم. پیامبر(ص) می‌فرمایند: خداوند رحم می‌کند بر بنده‌ای که با حالت الحاح (اصرار و پافشاری) حاجتی را از خدا طلب می‌کند؛ خواه دعای او مستجاب شود و خواه نشود. 

 ماشاءَ الله لا حَولَ وَ لَاقُوَّةَ اِلَّا بِالله بگوییم
از آنجایی که هیچ کاری جز با اراده خداوند انجام نمی‌شود، خوب است در ختم دعا این ذکر را که در آیه 39 سوره کهف آمده، بگوییم. در تفسیر نور آمده در حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده: هر نعمتی که خداوند از مال و فرزند به بنده‌اش می‌بخشد اگر بگوید ماشاءالله ولا حول ولا قوه الا بالله، خداوند آفات و ناراحتی‌های او را دفع می‌کند تا به آرزویش برسد.

 برای دیگران نیز دعا کنیم
 زمانی که دست به دعا می‌شویم برای دیگران نیز دعا کنیم. امام محمدباقر(ع) فرموده‌اند: «سریع‌ترین دعایی که برآورده می‌شود، دعای مؤمنی است که غایبانه برای برادر مؤمن خود دعا کند. پس مَلَکی که موکل دعای او است می‌گوید: آمین! و خدا به تو دو برابرِ آنچه برای برادر مؤمن خود دعا کردی عطا می‌فرماید».
 
دسته جمعی دعا کنیم
فرصت حرم مطهر امام رضا(ع) را غنیمت بشمارید و در برنامه‌های جمعی حرم شرکت کنید و دست به دعا شوید. دعا در جمع و به صورت دسته‌جمعی در اجابت آن مؤثر است. در جمع، هر یک از افراد به اندازه خصلت‌های خوبی که دارد، نظر خداوند را جلب می‌کند و دعا به اجابت نزدیک‌تر می‌شود. 
امام صادق(ع) می‌فرماید: هرگاه امری پدرم امام باقر(ع) را محزون می‌کرد، زنان و کودکان را جمع کرده، دعا می‌کرد و آن‌ها آمین می‌گفتند.

خبرنگار: آزاده خلیلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه