گردهمایی آستان‌قدسی‌ ادبیات کودک

نشست تخصصی «بررسی کتاب کودک و نوجوان رضوی» به همت بنیاد پژوهش‌ها برگزار شد

گردهمایی آستان‌قدسی‌ ادبیات کودک

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس رضوی، نشست تخصصی «بررسی کتاب کودک و نوجوان رضوی» برگزار شد.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، این نشست با حضور دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس رضوی، مهندس حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر و جمعی از پژوهشگران، نویسندگان، تصویرگران و دست‌اندرکاران تولید کتاب کودک و نوجوان مشهدی در محل اتاق جلسات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس رضوی برگزار شد. 
در این نشست تخصصی ادبی که به دبیری رامونا میرحاجیان‌مقدم برگزار شد، جمعی از نویسندگان همچون محمدهادی زاهدی، مرتضی انفرادی، امین بابادی، جواد نعیمی و منیره هاشمی درباره کتاب کودک و نوجوان رضوی و دستمایه‌های داستانی و قابل اقتباس برای خلق آثار ادبی سخنرانی کردند.
 پس از آن حاضران درباره موضوع تخصصی نشست به بحث و گفت وگو پرداختند و در خلال گفت وگوها، آثار جدید تازه منتشر شده برای کودک و نوجوان در حوزه رضوی معرفی شد.
کتاب‌های داستان کودک از مجموعه‌های «قصه‌های مثل ماه»، «یک قصه، یک حدیث»، «مامان‌جونی و زیارت»، «هشتمین ستاره» وکتاب‌های شعر کودک «خادم گلدسته‌ها» و«حرم پر از آیینه بود» برخی تازه های نشر ویژه کودک و نوجوان در حوزه رضوی است.
همچنین داستان‌های بلند و مجموعه داستان‌های نوجوان با عنوان «باران دوشنبه»، «نشانه ها»، «صبح روز عید» و رمان‌هایی با عناوین «من ضامن»، «ماه غریب من»، «اعترافات غلامان»، «راز آن بوی شگفت» و ... در شمار آثار معرفی شده در این نشست بودند.
در ادامه این نشست نیز درباره چالش‌های تصویرگری و طراحی آثار رضوی کودک همچون تولید مفاهیم قابل فهم از معارف اهل بیت(ع) برای استفاده پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان، معرفی کتاب «چشمه‌های بهشت»، ترجمه روان عیون اخبارالرضا(ع)، به عنوان منبع احادیث رضوی که می‌تواند به عنوان دستمایه خلق آثار ادبی استفاده شود، گزارش پژوهش انجام شده درباره تطبیق یک مجموعه از آثار کودک رضوی با عنوان «گلستان رضوی» با عیون اخبار‌ الرضا(ع) بحث و گفت وگو شد.
همچنین ضرورت هدفمندی تولیدات رضوی برای کودک و نوجوان، توجه به دانش میان رشته‌ای ادبیات کودک و نوجوان و بهره‌مندی از روش‌های روان‌شناسی برای تأثیر بیشتر آثار خلق شده،  ضرورت خلق آثار فاخر رضوی با رعایت صحت و دقت محتوا و همچنین بهره‌مندی از عناصر زیبایی‌شناختی و... از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه