چشم عقاب در آب‌های خزر

ناوشکن «دیلمان» به ناوگان دریایی شمال ارتش ملحق شد

چشم عقاب در آب‌های خزر

ناوشکن «دیلمان» روز گذشته در یک مراسم رسمی به عنوان جدیدترین دستاورد صنعت دفاعی کشور رونمایی شد و به  ناوگان شمال نیروی دریایی الحاق شد.


این مراسم با حضور سردار سرلشکر محمد باقری (رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح)، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی (فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران) و دریادار شهرام ایرانی‌ (فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) برگزار شد.
این ناوشکن پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران است که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و به‌سفارش این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع ساخته شده است.

ویژگی‌‌های ناوشکن دیلمان
به گفته دریادار داوود قلی‌زاده عضو گروه طراحی و توسعه این ناوشکن، دیلمان از خانواده ناوشکن‌های موج است، اما با دیگر اعضای خانواده تفاوت‌هایی دارد.
دیلمان، مسلح‌ترین ناوشکن موجود در سازمان رزم ارتش است و به‌دلیل فرم بدنه خاص خود رادارگریز است. طول این ناوشکن کمی بیش از ۹۴ متر، عرض آن ۱۱ متر و حداکثر وزنش یک‌هزارو500 تن است. در حالت عادی پرسنل دیلمان حدود ۸۰نفر هستند اما در شرایط مأموریت ویژه ۶۴ نفر به این تعداد می‌تواند اضافه شود.
دکل پیشرفته دیلمان، آن را به یکی از اعضای ویژه خانواده موج تبدیل کرده است؛ چرا که دارای رادار چهاروجهی چشم عقاب با قابلیت شناسایی ۱۰۰ هدف و قابلیت رهگیری ۱۳هدف است. این رادار که در دیلمان به صورت ثابت درآمده و دیگر دوار نیست، قابلیت ضد جنگالی هم دارد و برد رهگیری اهداف آن تا ۲۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا 
کرده است.
همچنین ناوشکن دیلمان دارای انواع سلاح‌های آفندی و پدافندی برای مقابله با اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی است. یکی از این سلاح‌ها توپ دریایی ناوشکن یا همان سامانه کمند است که توانایی تخریب بالایی دارد.

اهمیت دریاچه خزر از نظر امنیتی
دریاچه خزر که به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان شناخته می‎شود، از جهات مختلف نیازمند تقویت امنیت است. این دریاچه که در شمال کشور واقع شده و ذخایر بزرگ نفت و گاز را در خود جا داده، در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل بار و مسافر، شیلات و همچنین جاذبه‌های گردشگری‌ اهمیت فراوانی دارد. نیروی دریایی ارتش نیز با دانستن این موضوع سعی بر بالا بردن امنیت بزرگ‌ترین دریاچه دنیا کرده و ناوشکن دیلمان را بدین منظور وارد آب‌های خزر کرده است.
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با حضوردر مراسم رونمایی از ناوشکن دیلمان، با بیان اینکه ناوگان شمال نقش مؤثری در ارتقای ماندگاری و پایداری امنیت دریاها دارد، گفت: «امنیت و ایمنی دریانوردی و کشتیرانی در سواحل خزر با کمک ناوگان شمال تحقق یافته و ناوشکن دیلمان نمونه‌ای از دستاوردهای امنیت ساز است».
دریادار شهرام ایرانی در مورد اهمیت به‌کارگیری این ناوشکن گفت: «این الحاق از نیازهای ضروری است؛ چرا که خزر و گیلان در منطقه قطب اقتصادی و استراتژیک قرار گرفته‌اند».
همچنین سرلشکر باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح هم درخصوص الحاق ناوشکن دیلمان به نیروی دریایی عنوان کرد: «الحاق این ناوشکن قدرتمند به ناوگان شمال و دریای خزر نماد توان دریایی کشور است».
وی ضمن اشاره به سهم قابل توجه نیروی دریایی در بازدارندگی افزود: «جا دارد امروز از توانمندی نیرو‌های مسلح، صنایع دریایی، صنایع الکترونیک، صنایع هوافضا، صنایع دفاع و همه مجموعه‌های وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان در مراسم الحاق ناوشکن دیلمان به نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی قدردانی کنیم؛ زیرا کاری بسیار بزرگ و در سخت‌ترین شرایط اتفاق افتاده است».
رئیس ستاد مشترک همچنین با اشاره به ساخت ناوشکن دیلمان در شرایط تحریم کشور گفت: «ساخت این ناوشکن در این شرایط که در لبه‌های فناوری قرار دارد و تمامی بخش‌های آن به‌دست متخصصان ایرانی ساخته شده، جای افتخار و امیدواری دارد و باید به همه سازندگان این ناوشکن دست‌مریزاد گفت که یک شاهکار بزرگ را خلق کرده‌اند».

خبرنگار: زینب رمضانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه