ماجرای پیگیری پنج‌ساله قدس علیه «متخلف بزرگ چای»

از پیشنهاد آ گهی تا شکایت؛ حربه متخلف چای علیه فسادستیزی روزنامه قدس

ماجرای پیگیری پنج‌ساله قدس علیه «متخلف بزرگ چای»

در پی بیش از پنج سال پیگیری رسانه‌ای خبرنگار روزنامه قدس، سرانجام پرده از سودجویی‌های یک برند شناخته شده چای در ایران برداشته و ماجرای تخلفات ارزی 3میلیاردو700میلیون دلاری این برند برملا شد این در حالی بود که جریان پیگیری تخلفات این شرکت پنج سال پیش در مشهد کلید خورده بود.


پیگیری‌هایی که در ادامه با شکایت شرکت مربوطه از روزنامه قدس روبرو شد.

آغاز پیگیری پنج ساله یک تخلف! 
برای آنکه بهتر موضوع را درک کنید و بدانید رسانه و خبرنگارش برای پیگیری تخلفات برند شناخته شده و مالکش که در حوالی تهران کارخانه‌ای برپا کرده بود و اقدامات متخلفانه خود را آنجا رقم می‌زد، چه فراز و نشیب‌ها و چه تهدیدهایی را به جان خرید تا چای بی‌کیفیت و حتی ناسالم در سبد غذایی مردم قرار نگیرد، باید به سال‌ها قبل برگردیم!
در آن سال خبرنگار طبق اطلاعاتی که کسب می‌کند پی می‌برد برند مذکور به احتمال زیاد درحال فروش چای بی کیفیت و چند برابر قیمت دلاری آن در شهر مشهد و برخی مناطق دیگر کشور است.حتی پیگیری ماجرای آلوده بودن این چای به جوش شیرین هم در دستور کار خبرنگار ما قرار داشت.

تهدید خبرنگار
رسانه‌ای کردن این دست موضوعات هم آنچنان آسان نبود، زیرا به گوش خبرنگار رسانده بودند که برخی افراد دخیل در ماجرا عنوان کرده‌اند «خرج خبرنگار 500میلیون تومان است!».
چند گزارش در این زمینه منتشر شد تا اینکه همزمان پرونده مطرح شده در دادسرا با استدلال‌هایی به تهران منتقل شد. پیگیری‌های رسانه‌ای خبرنگار همچنان ادامه داشت و مدیران متخلف این برند از ادامه سوء جریان‌ها دست‌بردار نبودند.
آن‌ها که از لابی‌های قدرت نیز بی بهره نبودند، گویی هیچ چیز جلودارشان نبود، فروش چای‌های وارداتی به چند برابر قیمت ارزی آن یکی از این موارد بود و شاید اگر همین الان بازار را زیر و رو کنیم، بسته‌بندی‌های این چای را با تاریخ‌های چند سال پیش در حال فروش با قیمت روز ببینیم!

فروش چای با قیمت‌های غیرواقعی 
واکاوی‌های رسانه‌ای در مشهد در دستور کار خبرنگار روزنامه قدس قرار داشت تا اینکه باز هم اطلاعاتی به دست آمد که حاکی از توزیع و فروش گسترده چای‌های بی‌کیفیت به جای چای درجه‌یک توسط این برند در شهر بود. این ماجرا به همین جا ختم نمی‌شد، بلکه اتفاق شوم دیگری پشت پرده درحال رقم خوردن بود؛ با دستور مدیر کارخانه، روی بسته‌بندی‌ها قیمتی حدود دو برابر ارزش محصول «حدود 145هزارتومان» درج و در بازار فروخته می‌شد و اگر مشتری خریدی به میزان 50میلیون تومان انجام می‌داد حدود 50درصد از همان کالا را مجانی دریافت می‌کرد. این‌گونه شده بود که اگر در میوه‌فروشی‌های شهر هم دوری زده می‌شد ممکن بود از این برند چای برای فروش دیده شود!
بازهم خبرنگار ما مستندسازی لازم را انجام داد و برای یک خرید صوری با هماهنگی سیدمرتضی مدنی فدکی، مدیرکل وقت تعزیرات حکومتی خراسان رضوی وارد عمل شد.
خرید انجام ‌شد و پس از مستندسازی و توقیف محموله‌ها در محل، موضوع این واقعه تلخ روی میز مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی قرار گرفت.
در همین میان خبرنگار ما به مستنداتی دست پیدا کرد که نشان می‌داد یکی از مسئولان از ماجرای قیمت‌های غیرواقعی درج شده روی محصولات این برند خبر داشته اما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
حتی بسته‌بندی‌های چای روی میز او خاک گرفته بود و گوشه‌ای قرار داشت، اما او برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم حرکت مفیدی تا آن زمان نکرده بود.

پیشنهاد قرارداد آگهی به روزنامه قدس!
 چند روز بعد مدیران این شرکت با مراجعه به روزنامه پیشنهادی برای قرارداد آگهی در روزنامه ارائه دادند، که مدیرمسئول روزنامه با عقد قرارداد آگهی با برند مذکور مخالفت و حتی در ادامه دستور داد اگر در فروشگاه تعاونی روزنامه از این برند محصولی وجود دارد، به سرعت جمع‌آوری و فروشش ممنوع شود.

شکایت از روزنامه قدس، دومین حرکت متخلفان
اما مدیران متخلف این برند معروف که در مسیر اول به بن بست رسیده بودند و رسانه حریت خود را در دفاع از حق مردم به آن‌ها اثبات کرده بود، چند روز بعد، از راه دیگری وارد شدند که آن‌ هم شکایت از مدیرمسئول و خبرنگار روزنامه قدس بود.
آن‌ها که مدعی شده بودند خبرنگار در گزارش به نشر اکاذیب دست زده است، تمام تلاش خودشان را انجام دادند تا مقام قضایی را مجاب به صدور کیفرخواست علیه رکن چهارم دمکراسی کنند!
حتی آن‌ها برای گمراه کردن بازپرس اسنادی ارائه کردند که مربوط به موضوع دیگری بود که با تیزبینی قاضی پرونده این ماجرا هم برملا شد.
وقتی بازپرس پرونده چند ماه این پرونده را بررسی کرد، در نهایت شکایت مدیر شرکت متخلف را وارد ندانست و برهمین اساس خبرنگار و مدیرمسئول روزنامه قدس را تبرئه و اعلام کرد رسانه به وظیفه‌اش عمل کرده است و هشدار وجود سوء‌جریان توسط رسانه را قانونی دانست.

صدای قدس به تهران رسید
حتی چند ماه پیش مطلع شدیم ریاست‌جمهوری نیز به ماجرا ورود کرده و از تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی خواسته تمامی مستندات، پرونده‌ها و موضوعات مرتبط با تخلفات این شرکت سودجو را برای بررسی دقیق‌تر به تهران ارسال کنند.
حالا پس از سال‌ها پیگیری رسانه‌ای که گوشه‌ای از فراز و نشیب‌های آن درحد توان رسانه‌ای شد، موضوع تخلفات 3میلیاردو700میلیون دلاری این برند هم برملا شده است.
جالب اینجاست که این برند بازهم دست‌بردار نیست و فروش محصولاتش در شهر مشهد و دیگر شهرها در پوشش شرکتی دیگر که چک‌های خریداران در وجه آن صادر می‌شود، همچنان ادامه دارد!

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه