سلام فارسی به اقبال مشترک

گزارشی از برنامه‌های دومین روز حضور رئیس‌جمهور در پاکستان و سفر به شهرهای لاهور و کراچی 

سلام فارسی به اقبال مشترک

روز دوم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان را باید روز دیدارهای فرهنگی سیاسی دانست. دکتر سید ابراهیم رئیسی روز گذشته، ضمن سفر به ایالت لاهور پاکستان بر مزار اقبال لاهوری در مجموعه قلعه شاهی این شهر، با تقدیم تاج گل به این شاعر فارسی‌سرا و سیاستمدار بزرگ شبه‌قاره ادای احترام کرد و پس از قرائت فاتحه برای او، دفتر یادبود این مجموعه را نیز امضا کرد.


دیدار با سروزیر ایالت پنجاب
رئیس جمهور همچنین با خانم مریم نواز شریف سروزیر ایالت پنجاب هم دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر رئیسی در این دیدار تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع ایران و پاکستان و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است؛ چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود.
او با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را موجب بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.
رئیس جمهور تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است؛ چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکارعالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.
دکتر رئیسی شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در میان ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام‌رضا‌(ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.
در این دیدار دو طرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری در این زمینه، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوط همکاری لازم را داشته باشد.

مرز صلح و دوستی
در دیداری دیگر روز گذشته رئیس جمهور با ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان، تأکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند. این دیدار با تلاش مقام ارشد نظامی پاکستان صورت پذیرفت و بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، به‌ویژه صلح منطقه‌‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود.
هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند.
دکتر سید ابراهیم رئیسی نیز تأکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.
فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را «مرز صلح و دوستی» توصیف کرد و بر ضرورت بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به‌خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست‌ها تأکید کرد.

دیدار با رئیس سنای پاکستان
همچنین دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر دیروز با «یوسف رضا گیلانی» رئیس مجلس سنای پاکستان، دیدار کرد. 
رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه نگاه دو کشور در ضرورت شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل نیز مشترک است، گفت: وحدت و تعمیق همکاری‌های دو کشور دشمنانی دارد که نمی‌خواهند ما از تکمیل ظرفیت‌های متقابل بهره‌مند شویم؛ بنابراین به دنبال ایجاد تفرقه در میان ما هستند.
دکتررئیسی راه‌اندازی و گسترش جریان‌های افراطی را از جمله راهبردهای دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان برشمرد و اظهار کرد: دشمن با بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر به دنبال ایجاد و ترویج ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی است، اما وقایع امروز غزه چهره بدون نقاب و روتوش آمریکایی‌ها و غربی‌ها را به جهانیان نشان داد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، خاطرنشان کرد: ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد.
دکتر رئیسی همچنین در دیدار جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان با اشاره به سابقه ۷۵ ساله کشتار، ویرانی و مظالم فراوان رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین با حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکایی‌ها و کشورهای غربی گفت: صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها تصور می‌کردند با عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای اسلامی مسئله یک تاریخ، غصب و ویرانگری و کشتار به حاشیه می‌رود، اما طوفان‌الاقصی همه محاسبات و تصورات آن‌ها را برهم زد.
 رئیس جمهور خاطرنشان کرد: عملیات طوفان‌الاقصی شکست اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و بالاتر از همه این‌ها شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی و حامیان او بود که به هیچ وجه قابل جبران نیست. پس از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی دیگر هیچ حکومت اسلامی نمی‌تواند دم از عادی‌سازی روابط بزند؛ چرا که امروز سران رژیم صهیونیستی و حامیان او به ویژه آمریکا و برخی کشورهای غربی منفورترین چهره‌ها نزد افکار عمومی جهانیان هستند.
رئیس جمهور افزود: نقش‌آفرینی اجتماعی و حضور مردم مسلمان در خیابان‌ها از جمله در پاکستان و اعلام حمایت آنان از فلسطین و فریاد علیه ظلم رژیم صهیونیستی و حامیانش در بازدارندگی جنایات این رژیم کودک‌کش و شکست ابهت و قدرت پوشالی او و حامیانش بسیار مؤثر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه