کلاه‌برداری دیجیتال در پوشش آموزش

تشریح جدیدترین پرونده‌های سایبری توسط رئیس پلیس فتا خراسان رضوی

کلاه‌برداری دیجیتال در پوشش آموزش

قدس

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایی عامل کلاهبرداری در فضای مجازی در پوشش آگهی برگزاری دوره ارز دیجیتال خبر داد.

گول تعداد دنبال کننده را نخورید
 به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان که مرجوعه قضایی مبنی بر کلاهبرداری مالی در فضای مجازی با ترفند برگزاری دوره آموزش ارز دیجیتال و به دنبال آن از دست دادن مقادیر قابل‌توجهی وجه در دست داشت، پرونده‌ای تشکیل شد و رسیدگی به آن در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
این مقام انتظامی افزود: پس از اظهارات شاکی مشخص شد وی علاوه بر خودش دو تن از دوستانش برای بهره‌مندی از تخفیفات و عضویت ویژه (VIP) را معرفی کرده است.
با بررسی‌های اولیه مشخص شد شاکی از طریق تبلیغات در یک صفحه اینستاگرامی، آگهی برگزاری دوره آموزش ارز دیجیتال را مشاهده کرده و در پی آن فردی ناشناس خود را مدرس دوره آموزش ارز دیجیتال معرفی نموده است.
سرهنگ جهانشیری در ادامه بیان کرد: در بررسی به عمل آمده مشخص شد شاکی پس از برقراری تماس برای شرکت در دوره و خرید پکیج‌های آموزشی آن، اقدام به واریز مبلغ 
60 میلیون ریال به حساب فرد متهم کرده است. وی گفت: از سوی دیگر شاکی که به‌صورت غیرحضوری در دوره مذکور شرکت کرده با گذشت چندین جلسه متوجه می‌شود آموزش‌ها مطابق با برنامه‌های از پیش اعلام شده نیست و درمی‌یابد تمام اطلاعات همان اطلاعاتی است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز قابل دسترس بوده و با محرز شدن کلاهبرداری موصوف از ادامه دادن جلسه‌ها انصراف می‌دهد و درخواست بازگشت وجه خود را دارد که با امتناع و توهین از سوی متهم مواجه می‌شود.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: با انجام اقدام‌های فنی و تخصصی توسط کارشناسان پلیس فتا متهم شناسایی و در نهایت پرونده به همراه متهم برای سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی ارسال شد.
سرهنگ جهانشیری بیان کرد: داشتن دنبال‌کننده بالا و تعریف و تمجید در زیر مطالب اینستاگرامی دلیلی بر معتبر بودن آن نیست چراکه ممکن است دنبال‌کننده‌ها جعلی و پیام‌ها با اکانت‌های ساختگی و دروغین ارسال شده باشند.

انتقام‌جویی دلیل ورود غیرمجاز به اینستاگرام دیگری
 سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح یک پرونده دیگر اظهار کرد: خانمی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به این پلیس مراجعه و اعلام کرد شخصی ناشناس به صورت غیرمجاز به صفحه اینستاگرام شخصی‌اش دسترسی پیدا کرده و در پی سوءاستفاده برآمده است. ازهمین‌رو پیگیری پرونده در دستور کار کارشناسان این پلیس 
قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: با توجه به بررسی‌ها و اقدام‌های صورت گرفته کارشناسان براساس مستندات موجود و اظهارات شاکی، با تلاش مأموران پلیس فتا، متهم در شهرستان مشهد شناسایی و دستگیر شد.
این مقام مسئول افزود: متهم پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از اقداماتش برجای نمانده، همه چیز را انکار، اما پس از مشاهده ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط کارشناسان پلیس به جرم خود اقرار کرد و گفت شاکی  یکی از همکارانم بوده و به دلیل خصومت قبلی با زیر نظر گرفتن وی و دسترسی به گوشی نامبرده رمز اینستاگرام او را سرقت و انگیزه خود را انتقام‌گیری اعلام کرد.

پیش از واریز وجه مطمئن شوید
سرهنگ جهانشیری ضمن تأکید بر ضرورت حفظ اطلاعات حساب‌های کاربری گفت: اعتماد به دیگران یکی از آسیب‌هایی است که می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به افراد وارد کند همچنین از یادداشت اطلاعات حساب کاربری و نگهداری از آن در محل‌های ناامن خودداری کنید چراکه برخی سودجویان از این فرصت سوءاستفاده کرده و اطلاعات شما را به سرقت می‌برند. 
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شهروندان خواست در صورتی که پیامی در شبکه‌های اجتماعی از سوی دوستان و یا آشنایان مبنی بر درخواست واریز وجه دریافت کردید، حتماً از طرق دیگر نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام دریافتی را پیش از واریز وجه احراز کرده و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه