تشکیل هزار پرونده تصرف اراضی ملی در خراسان رضوی

مدیرکل منابع طبیعی خبر داد

تشکیل هزار پرونده تصرف اراضی ملی در خراسان رضوی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی، «ایران قوی- ایران سرسبز همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» است .محسن فنودی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی گفت: ۱۵لغایت ۲۱ اسفند به نام هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نام‌گذاری شده است که با کاشت نهال توسط رهبرمعظم انقلاب در ۱۵ اسفندماه شروع می‌شود و شعار امسال این هفته «ایران قوی-ایران سرسبز همه باهم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» نام‌گذاری شده است.وی افزود: ایام هفته منابع طبیعی با عنوان‌های خاص و منحصربه‌فرد نام‌گذاری شده‌اند که در نخستین روز از این هفته مراسم درختکاری در دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد. همچنین در این روز طی مراسم سراسری در کشور و ارتباط ویدئوکنفرانسی با رئیس قوه قضائیه جشن پایان کاداستر و همچنین کاشت نهال در محوطه دادگستری خراسان رضوی را خواهیم داشت.وی افزود: ازجمله مراسم دیگر هفته منابع طبیعی می‌توان به حضور در آسایشگاه‌های جانبازان همزمان با سالروز میلاد حضرت عباس(ع)، توزیع نهال، راه‌اندازی میزخدمت و همچنین سخنرانی رؤسای اداره‌‌های منابع طبیعی در مراسم نماز جمعه هفته جاری یاد کرد.

تشکیل بیش از هزار پرونده تصرف غیرمجاز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با  تشکر از رسانه‌ها، نیروی انتظامی،  دادگستری و جهادکشاورزی در کمک به بهتر اجرا شدن مأموریت‌های این سازمان تصریح کرد: یکی از وظایف منابع طبیعی شناسایی اراضی ملی و تملک آن‌هاست که  از حدود 5/11میلیون هکتار اراضی خراسان رضوی  5/7میلیون هکتار آن‌ها اراضی ملی هستند که تاکنون سند ۷میلیون هکتار صادر شده و ۵۰۰ هزار هکتار مابقی نیز در حال بررسی و تعیین‌تکلیف است.
وی با بیان اینکه هزارو10پرونده (با مساحت هزارو757هکتار) تصرف غیرمجاز تشکیل شده است، ادامه داد: 357 پرونده خلع‌ید و230 پرونده جلوگیری از تصرف هم از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در سال‌جاری است. ازاین‌رو از مردم درخواست داریم تا به عنوان همیار طبیعت از طریق تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ در بحث تصرفات غیرمجاز به اراضی ملی، یگان حفاظت این سازمان که در حال حاضر با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است را یاری و مشارکت کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
فنودی با اشاره به توزیع یک میلیون اصله نهال در قالب پویش‌های مردمی در استان  بیان کرد: متأسفانه باوجود ارزش و اهمیتی که درختان برای محیط دارند اما قطع بی‌رویه درختان در استان غیرقابل کنترل شده است از این رو انتظار می‌رود فرهنگ‌سازی در جامعه به منظور توجه به درختان و حفظ و نگهداری آن‌ها از سوی سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد قوت بیشتری بگیرد.
وی افزود: در هفته منابع طبیعی ۲۳ پروژه با اعتبار ۱۳۶هزار میلیون ریال در خراسان رضوی اجرا خواهد شد که از این تعداد هشت پروژه بیابان‌زدایی در شهرستان‌های  سبزوار، رشتخوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن و گناباد در سطح ۲هزار هکتار افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید که نقش قابل‌توجهی در مدیریت رواناب خواهند داشت. همچنین ۱۳پروژه آبخیزداری و دو پروژه کمربند حفاظتی نیز طی هفته منابع طبیعی در خراسان رضوی به بهره‌برداری خواهند رسید.
فنودی افزود: اعتبارات منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در سال جاری مبلغ ۱۸۴میلیارد تومان است که مبلغ ۱۶۰میلیارد تومان آن اعتبار ملی و ۲۴میلیارد تومان آن اعتبار استانی است که تاکنون فقط  5/73میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. همچنین از اعتبار ۱۸۴میلیاردی این سازمان در سال جاری ۲۹میلیارد تومان مربوط به  بیابان‌زدایی است که تاکنون 1/9میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
‌وی ادامه داد: به همه طرح‌های اشتغال‌زا و اقتصادی، طرح‌های کشاورزی و طرح‌های  هادی روستا که مصوبه قانونی داشته باشند زمین واگذار می‌کنیم و محدودیتی در این زمینه نداریم از این رو متقاضیان ابتدا طرح خود را به اداره‌های منابع طبیعی شهرستان محل سکونت خود ارائه کنند تا بررسی‌های لازم درباره ارائه زمین به آن‌ها صورت گیرد.
فنودی ادامه داد: در این زمینه تاکنون به  ۲۴۵روستا که طرح هادی داشتند ۵۰۱ فقره به مساحت بیش از ۳هزار هکتارزمین  تحویل راه‌وشهرسازی شده و برای طرح نهضت ملی مسکن نیز ۱۳پلاک به مساحت هزارو۲۲۰ هکتار زمین تحویل راه‌وشهرسازی استان شده است.

افزایش کانون‌های بحرانی
به گفته شکاری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی 20کانون بحران در استان شناسایی شده و 5/5میلیون هکتار از مساحت استان را بیابان تشکیل می‌دهد که سال گذشته خسارت ناشی از گرد‌وغبار و بیابان‌زایی در استان 130میلیاردتومان برآورد شد.
شکاری همچنین به کاهش یک میلیون تنی علوفه در مراتع استان اشاره کرد و افزود: ظرفیت مراتع استان 5/3میلیون رأس دام است اما متأسفانه در حال حاضر حدود 9میلیون رأس دام در مراتع ثبت شده است، بنابراین طرح‌های مختلفی برای احیای مراتع در دستور کار است و براساس برنامه‌ریزی‌ها پس از پایان سال آینده ورود دام به مراتع ممنوع خواهد شد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه