توصیه‌های کلیدی

توصیه‌های کلیدی

آیت الله میرباقری

 رسول اکرم(ص) فرمود: ماه مبارک رمضان ماهی است که خداوند متعال درهای بهشت را به روی شما باز کرده است. پس حالا که این درها باز شده است، از ابواب مختلف وارد آن شوید.

این درها واقعاً چیست؟ اولین باب یا در، «صوم» است. یعنی همین که روزه‌تان را درست بگیرید. «فلیصم شعرک و بشرک» ... یعنی مو و پوست بدن انسان هم باید روزه باشد چه برسد به چشم و گوش و زبان و قلب و همه قوای انسان. در واقع انسان باید از غیر خدا روزه بگیرد. 
دوم تلاوت قرآن و انس با قرآن است که ماه مبارک رمضان، ماه مخصوص قرآن است. اگر می‌توانید هر سه روز یک ختم قرآن انجام دهید. بعد هم ثواب قرآن‌هایی را که تلاوت می‌کنید به امام زمان(عج) هدیه کنید تا نور علی نور باشد. البته حضرت محتاج قرآن خواندن ما نیستند ولی وقتی به دست امام می‌رسانید یعنی عمل خودتان برکت پیدا می‌کند و با برکت به خودتان برمی‌گردد. 
سوم اینکه از سحرخیزی در ماه رمبارک رمضان استفاده کنیم. در شب‌ها هم دعای افتتاح - که به نوعی هم حمد و هم صلوات است- را بخوانیم و به نوعی زیارت امام زمان(عج) هم هست.
دو رکعت نماز دارد. با «انا فتحنا» بخوانیم. نماز استغاثه به امام زمان(عج) را هر شب رمضان بخوانیم. در مفاتیح پیش از دعای توسل ذکر شده است. در این نماز در رکعت اول سوره «انا فتحنا» و در رکعت دوم هر سوره‌ای که خواستید بخوانید. بعد هم زیارت استغاثه را بخوانید. زیر آسمان نشد در داخل، زیر سقف بخوانید. اگر زیر آسمان بخوانید بهتر است. در سحر دعای ابوحمزه بخوانیم و آن دعای سحری که از امام باقر(ع) نقل شده است که همه می‌خوانند: «اللهم انی اسئلک من بهاءک بابهاء» ... نقل شده اسم اعظم در این 
دعا است.
ماه رمضان ماهی است که این اسما تنزل پیدا کرده و در اختیار ما قرار گرفته است. شما می‌توانید در اسمای الهی سیر کنید و حوائج خودتان را در پرتو این اسما به دست خدای متعال برسانید. به خصوص دعای سحر و تلاوت قرآن را جدی بگیریم. از امیرالمؤمنین علی(ع) سؤال کردند بهترین اعمال این ماه چیست حضرت فرمودند: «الورع عن محارم الله»... ان‌شاءالله گوش، زبان و قلبمان را به سوی دستگاه شیطان و دشمنان حضرت ببندیم تا با حضرت سیرمان کامل شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه