توفیق تقوای قلب

توفیق تقوای قلب

حجت‌الاسلام دکتر خیاط

اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ، وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ.بنده در بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، ابتدا از خداوند می‌خواهد که خدایا من را در این ماه از گناه بشوی.

 انسان وقتی گناه می‌کند به حسب روایات این گناهان روی هم جمع می‌شود که اگر با توبه شسته نشود و نتواند آثار آن را برطرف کند زنگاری روی دل و قلب انسان می‌نشیند که پاک شدنش سخت و مشکل است. گناه پلیدی و نجاست روح و قلب می‌آورد از این رو بنده در این دعا از خدا طلب می‌کند توفیق بدهد توبه کرده و مجدد گستره لطف الهی را بازگردانده و تلاش کند به سوی خدا برگشته و توبه‌اش حقیقی باشد.
در فراز دوم می‌خواهیم از عیب و نقص پوشیده باشیم. عیوب باطنی اگر اصلاح نشود و سیرت انسان بد و معیوب باشد یک جایی در یک شرایط خود را نشان خواهد داد. از این رو در این ماه تلاش کنیم عیوب باطنی که درون را نابود می‌کند برطرف کنیم و با مبارزه بی‌امان با نفس این عیوب را از خود بزداییم.
در فراز سوم آزمایش تقوا را برای قلب طلب می‌کنیم. تقوا یعنی مراقبت شدید در همه جا و حس کردن حضور خدا در هر لحظه و هر کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم.
در این روز از خدا می‌خواهیم قلب ما را به تقوا آزمایش کند یعنی توفیق تقوای قلب بدهد که بتوانیم در این آزمایش سربلند شویم؛ وقتی قلب را به تقوا مجهز کنیم تقوای جوارح هم خواهیم داشت و مسیر درست را طی خواهیم کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه