تمجید آیت‌الله جاودان از برنامه «زندگی پس از زندگی»

در پنجمین نشست رسالات مطرح شد

تمجید آیت‌الله جاودان از برنامه «زندگی پس از زندگی»

آیت‌الله جاودان هدایت مردم را از وظایف مهم روحانیون دانست و گفت: برنامه «زندگی پس از زندگی» خوب است زیرا بسیاری از روایت‌هایی که ما خوانده‌ایم، در این برنامه گفتند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدعلی جاودان در پنجمین نشست رسالات با بیان اینکه یک روحانی نباید سوار ماشین سلطنتی شود، اظهار کرد: زمانی من سوار نیسان شده بودم. طلبه‌ای سوار بر موتور بود. یک آقایی هم کنار یک فرمانده ارتش در ماشین خوبی نشسته بود. مردم نه من و نه آن طلبه موتورسوار را نگاه کردند، بلکه آن روحانی را نگاه می‌کردند که سوار چنین ماشینی شده بود.
وی گفت: روحانیون باید عرفیات را رعایت کنند. هر گناهی را می‌توان جواب داد ولی اگر به خاطر رفتار من، مردم از دین گریزان شوند، این را نمی‌شود جواب داد.
آیت‌الله جاودان در ادامه هدایت مردم را از وظایف مهم روحانیون دانست و اظهار کرد: جهات اخلاقی را با مردم رعایت کنید. طلبه‌ای درباره قیمت یک جنس با فروشنده‌ای دعوا کرد. ما باید بگذریم چون مردم به ما حق نمی‌دهند. در دعوای بین زن و مرد، مردم به زن حق می‌دهند. عرفیات خیلی مهم است.
استاد اخلاق گفت: ضرورتی ‌ندارد ما هر چیزی را بگوییم. ما باید قرآن و حدیث برای مردم بگوییم. حدیث را باید با عقل بسنجیم. اگر خوب بود، برای مردم بخوانیم. 
وی در ادامه با اشاره به واقعه روز عاشورا اظهار کرد: ما باید روایت‌های قوی برای مردم بخوانیم. در همین موضوع عاشورا نیز روایات ضعیف را نقل می‌کنند. روایات را مستند و با ارائه سند برای مردم بخوانیم. حرف بدون سند نزنید. ما نسبت به سخنانمان مسئولیم؛ زیرا فرشتگان عتید و رقیب همه چیز را می‌نویسند.
آیت‌الله جاودان افزود: ما به جوانی که بعدها درباره مبتلا شدنش به گناه می‌گوید، می‌گوییم که نمازت را درست بخوان و هر روز صبح با امام زمان(عج) عهد ببند و صحبت کن. دعای عهد، توسل خوبی به امام زمان(عج) است.
وی اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله بروجردی فرمودند در عمرم دروغ نگفتم. انسان خیلی باید شخصیتش بالا باشد. من جوانی را می‌شناسم که اصلاً گناه نمی‌کند. برنامه «زندگی پس از زندگی» خوب است زیرا بسیاری از روایاتی که ما خوانده‌ایم، در این برنامه گفته‌اند.

تولیت حوزه علمیه مروی: 
منبر، پایگاه خوبی برای تبلیغ دین است

آیت‌الله محمدباقر تحریری نیز در پنجمین نشست رسالات با بیان اینکه امام زمان(عج) صاحب و‌ مولای ما هستند، اظهار کرد: اگر به معنای شهادت امام عمیق شویم، خیلی تأثیرات در رفتار و برخوردهایمان خواهیم دید. چون شهادت این اولیا در راستای شهادت حق تعالی است.
تولیت حوزه علمیه مروی تهران افزود: شهادت خدای متعال و نبی اکرم(ص) و شهادت ائمه اطهار(ع) غیر از شهادت ماست. شهادت ولی‌الله احاطه قیومی و ربوبی دارد. ولایت دو چهره دارد. مقام‌ نورانیت ولی‌الله یک چهره است.
وی در ادامه با بیان اینکه منبر پایگاه خوبی برای تبلیغ دین است، اضافه کرد: خدا آقای حاج مقدس را رحمت کند. ایشان گاهی توفیق در سخنرانی‌اش داشته و یک لااله الاالله می‌گفتند. باید توجه داشته باشیم اولین چیزی که در مقام تبلیغ باید بدانیم معرفت اولیای الهی است. مرحوم ابوی ما گاهی روی منبر می‌زدند و می‌فرمودند که من اول برای خودم می‌گویم و بعد برای دیگران. مرحوم سعادت‌پرور فرمودند یکی از رهزن‌ها این است که منبری می‌گوید می‌خواهم دیگران را هدایت کنم. این در ذهن شما شکل می‌گیرد و می‌تواند مشکل ایجاد کند.
تحریری گفت: مطالبی که پس از کلمه «قول» در قرآن آمده است، بسیار خاص و‌ کلیدی است. داشتن خشیت خیلی برای منبری مهم است و خشیت غیر خدا نباید باشد. خشیت می‌تواند پول یا خوش آمدن دعوت‌کننده یا تعداد جمعیت باشد. کار مبلغ، به هم زدن وضع موجود به نفع وضع مطلوب است. نبی مکرم اسلام(ص) بالاترین مبلغ است. «ما انزل الیک» در جان پیامبر شکل گرفته است. صدای علی در قلب پیامبر اسلام(ص) آمده است. خداوند می‌گوید خواستم با زبان و قلب علی با تو سخن بگویم.
تولیت حوزه علمیه مروی تهران افزود: بالاترین عرصه تبلیغ پیامبر اسلام(ص)، رساندن مردم به خداوند است. حفظ عظمت الهی، معنای خشیت برای مبلغان دین است. ما باید رابطه با پروردگار را درک کنیم. جایگاه خداشناسی را باید بشناسیم و لازم نیست از براهین سخت استفاده کنیم و با همین زبان ساده هم می‌توانیم بگوییم. برای هر فرد باید به شکل جدید توجه داد. خداشناسی فطری بهترین روش خداشناسی است.
تحریری گفت: نظام عالم، نظام طولی و واسطه است. از این معنا در خطبا نباید غفلت کرد. همه ما در هر سطحی هستیم به تذکر نیاز داریم. مرحوم ابوی ما فرمودند: «غریب‌تر از خدا نداریم». خشیت، معرفت می‌طلبد. درک معرفت به واسطه فیض الهی، یعنی انبیا و ائمه اطهار(ع)، خیلی مهم است.
این استاد اخلاق اظهار کرد: در منبر نباید ابتدا شبهه را مطرح کرد. مرحوم سیداسماعیل شفیعی گاهی در ماه رمضان دو ساعت منبر می‌رفت. ایشان می‌گفت: «این فرد در هوا آمده است و آن شبهه نیز برایش حل شده است». حضرت امام صادق(ع) حتی در مواجهه با ابوالاوجا، ابتدا به روش ایجابی عمل می‌کردند. روش‌های گفت‌وگو با دیگران را باید از قرآن فرا گرفت. نکته دوم خشیت، اظهار خضوع عملی است.تولیت حوزه علمیه مروی تهران ادامه داد: خودسازی برای مبلغ خیلی مهم است. مبلغ در معرض دید مردم است. اگر من در حوزه منبر، موازین را رعایت کردم، خودش اثرگذار است.‌ مرحوم آقای کافی با آن حالت تواضع و گریه، در مردم بسیار مؤثر بود. ایشان حالت گریه و ضجه می‌گرفت به طوری که در حالت یک راننده کامیون نیز مؤثر بود.
تحریری گفت: ما باید برای خودمان برنامه عملی داشته باشیم. مراقبت در منبر بسیار مؤثر است. میرزا عبدالعلی تهرانی هر چیزی را نمی‌دانست، می‌گفت «مثل شیر می‌گویم نمی‌دانم». مرحوم آقای فلسفی از روی کاغذ روایت را می‌گفتند. مدارک روایات را بگویید.
بنا بر این گزارش، برگزاری پنجمین نشست رسالات با حضور جمعی از منبری‌های شاخص کشور به همت جامعه ایمانی مشعر در روزهای ۲۲ و
 ۲۳ اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه تهران برگزار شد. مجموعه نظرات کارشناسان و استادان و تبادل نظر میان منبری‌ها تدوین و چاپ و در دسترس خطبا قرار می‌گیرد. به گفته سیدعلی حسینی، مسئول دفتر منبر جامعه ایمانی مشعر، سه کمیسیون تخصصی در پنجمین نشست رسالات با محورهای محتوایی جهاد تبیین، سبک زندگی و حلقه‌های میانی و با موضوع محرم برگزار می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه