کردستان چشم انتظار ریل‌گذاری در مسیر توسعه

بررسی مطالبات مردمی پیش از سفر ریاست جمهوری به غرب کشور

کردستان چشم انتظار ریل‌گذاری در مسیر توسعه

کردستان  

 توسعه زیرساخت‌ها یکی از مطالبات مردمی است که در تمامی استان‌ها دنبال می‌شود و حالا در آستانه سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان به عنوان مطالبه مردم این خطه از میهن اسلامی بیش از گذشته برجسته شده است.


 مردم کردستان حدود ۱۸ سال است چشم‌انتظار به صدا در آمدن سوت قطار در این خطه از میهن اسلامی هستند و اکنون برای تکمیل این پروژه انتظار اقدامات عملی و مؤثر را از سوی دولت دارند.
به گزارش مهر توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل از جمله پیشران‌های توسعه در هر نقطه از این کره خاکی محسوب شده و همه کشورهای توسعه یافته دنیا طی دو قرن اخیر با اولویت قرار دادن زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی توانسته‌اند بر بسیاری از کمبودها و مشکلات غلبه کنند.

راه‌آهن سنندج

سالار زارع؛ مدیر اجرایی پروژه راه‌آهن سنندج به همدان اظهار کرد: راه‌آهن سنندج- همدان از دغدغه‌های مهم مردم استان کردستان بوده و از دیرباز بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان بوده است.
وی افزود: پس از ۱۸ سال چشم انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید؛ اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است.
زارع خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال ۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.
وی اعلام کرد: طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.
زارع اظهار کرد: مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد. این فاز در سه قطعه تعریف شد که حدود ۶۴کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است. پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور است.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح راه‌آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود؛ اما طی چند سال اخیر حدود ۲۰هزار میلیارد ریال به آن تخصیص یافت که نشان از عزم حاکمیت برای به سرانجام رساندن این پروژه زیرساختی مهم داشت.
زارع افزود: تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
وی اعلام کرد: طول قطعه یک این پروژه 64.5 کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم 29.5 کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.
مدیر پروژه راه‌آهن سنندج اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.
مدیر اجرایی پروژه راه‌آهن همدان به سنندج افزود: ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر در سال و ظرفیت باری ۵۰۰ هزار تُن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تُن افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و باری ۱۲۰کیلومتر بر ساعت است.
زارع اظهار کرد: از جمله مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغال‌زایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

قطب معدن در انتظار ریل‌گذاری 
سید کمال حسینی؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کردستان یکی از قطب‌های معدنی و کشاورزی کشور بوده و سالانه هزاران تن انواع محصولات در عرصه معدن و همچنین صدها هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.
وی افزود: متأسفانه وضعیت راه‌های استان برای حمل این کالاهای تولیدی مناسب نیست و خطوط هوایی استان نیز تقریباً تعطیل هستند. بنابراین تنها با تکیه بر حمل و نقل ارزان و مناسب ریلی می‌توان این کمبودها را در زمانی کوتاه جبران کرد.
حسینی تصریح کرد: بدون شک تکمیل راه‌آهن کردستان و اتصال این استان مستعد به خطوط ریلی سراسری می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی و ارتقای معیشت در این منطقه داشته باشد.
وی افزود: تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا و حتی استان‌های صنعتی و توانمند کشورمان از ظرفیت خطوط ریلی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده‌اند و بدون شک با اتصال کردستان به خطوط ریلی سراسری و بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک شاهد نقش‌آفرینی هرچه بیشتر تولیدکنندگان و صنعتگران این استان در عرصه‌های اقتصادی خواهیم بود.

محروم از بزرگراه  
کردستان در حوزه راه و شاخص‌های بهره‌مندی از این ظرفیت، یکی از استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود و حالا تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی، مطالبه مهم کردستانی‌ها از دولت سیزدهم است.
استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان‌های شمال غرب و جنوب غرب، به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی در کشور مطرح است. به همین دلیل وجود مسیرهای مختلف ارتباطی در این استان یکی از نیازهای لازم و حیاتی به شمار می‌رود.
در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات و تلاش‌های مختلفی در راستای توسعه شبکه زیرساختی راه در استان کردستان صورت گرفته است؛ ولی به دلیل محرومیت‌های قبلی و همچنین نبود برنامه‌ریزی مناسب، همچنان کردستان در شاخص‌های مختلف حوزه راه یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود.
طبق آخرین آمار اعلام ‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون استان کردستان حدود 7هزار و ۷۱۵ کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶هزار و ۱۸۰ کیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۵۳۵ کیلومتر آن راه بین ‌شهری است.
در حال حاضر ۳۲۵ کیلومتر از کل راه‌های بین ‌شهری استان، بزرگراه و یک‌هزار و ۲۱۰ کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی، راه‌های فرعی و عریض و راه‌های فرعی درجه‌ یک و دو است.
در کنار راه و جاده، کردستان در دو بخش دیگر ارتباطی شامل ارتباط هوایی و قطار هم استان کم‌برخورداری در کشور است؛ چرا که در حال حاضر تنها فرودگاه سنندج در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در طول روز فقط یک پرواز و آن هم به مقصد تهران دارد.
در بخش ارتباط ریلی هم استان کردستان وضعیت به‌ مراتب بدتری دارد و هم‌اکنون از معدود استان‌های کشور به شمار می‌رود که هنوز ارتباط ریلی نداشته و پروژه راه‌آهن همدان - سنندج، سال‌هاست در میان وعده‌های عملی نشده مسئولان در دولت‌های متعدد اجرایی نشده است.

شاخص راه‌های روستایی پایین‌ است
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اظهار کرد: متأسفانه شاخص راه روستایی آسفالت در استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است و این مهم به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل شده است.
وی افزود: اصلی‌ترین بحث در حوزه راه، آسفالت راه روستایی است که جزو استان‌های آخر کشور محسوب می‌شود.
مدرس گرجی اعلام کرد: در سال گذشته از همه منابع 5 هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بحث توسعه راه‌ها اختصاص یافت که از این رقم فقط ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت که می‌طلبد در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: سال قبل برای آسفالت ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی برنامه‌ریزی شد که به دلیل تورم و تغییر قیمت‌ها، فقط ۵۰ درصد فهرست بها داشتیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان تصریح کرد: برای اجرای این طرح، ۱۲ هزار میلیارد ریال قرارداد بسته شده که باید طی امسال و سال ۱۴۰۲ انجام شود.
مدرس گرجی افزود: با اجرای این پروژه، شاخص راه آسفالت روستایی استان از ۶۴ درصد فعلی حدود 8 درصد افزایش خواهد یافت؛ اما تا میانگین کشوری باز هم فاصله داریم.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برای آسفالت این ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی اعتبار نیاز است و از محل اعتبارات خود راهداری، یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تأمین قیر در نظر گرفته شده است.

کردستان آزادراه ندارد 
کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی(ره) خاتمه می‌یابد. طول مسیر یک‌هزار و ۵۳۰ کیلومتر است که به صورت دو بانده و بزرگراهی ساخته می‌شود.
این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌ خمینی(ره) امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب، موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.
کردستان استانی کوهستانی است که به جاده‌های خطرناک معروف است و تاکنون اقدامات وزارت راه و شهرسازی و تصمیم‌گیران ارشد استانی و کشوری برای رفع این نواقص در استان به نتیجه نرسیده است. نه تنها این استان هیچ آزادراهی ندارد بلکه از وجود زیرساخت‌های بزرگراهی نیز کمترین بهره را برده است.
کریدور غرب از بزرگ‌ترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و نخستین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی شروع شد.
۳۲۰ کیلومتر این پروژه در استان کردستان است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ اما به دلیل پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران این پروژه تعطیل است.
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل و زیرساخت‌های آن به ویژه کریدور شمال - جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار کرد: این اداره کل از بین پنج قطعه تعریف شده در محدوده استان، عهده‌دار قطعه پنج این طرح است.
عرفان مرادی از پیشرفت ۸۵ درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و گفت: قطعه شماره پنج به طول ۴۹ کیلومتر بوده که تاکنون ۳۸ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته است.
وی افزود: این قطعه که حد فاصل سنندج - دیواندره واقع شده، از جمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده‌ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که از جمله مسیرهای پر تصادف است، ارتقا خواهد یافت.
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج گفت: امیدواریم با تأمین به موقع این پروژه در سال جاری شاهد بهره‌برداری کامل از این قطعه مهم باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه