آفت به جان زاگرس افتاد

کرم پروانه‌خوار، درختان بلوط را می‌بلعد

آفت به جان زاگرس افتاد

میهن  

 جنگل‌های زاگرس که تاکنون به دلیل بی‌توجهی گردشگران بارها طعمه حریق شده و یا تبر نیاز، کمر آن‌ها را شکسته تا از تنه درختانش زغال بلوط برای تفریح شهرنشینان تهیه شود، حالا آفت دیگری به نام پروانه برگ‌خوار سفید و جوانه‌خوار بلوط به جانش افتاده که باید هر چه زودتر به داد آن رسید.


این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارت‌های زیادی به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.
این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین سبب می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.
حشره جوانه‌خوار و برگ‌خوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل‌های زاگرس تبدیل شده است.

درگیری سه استان 
پروانه برگ‌خوار سفید بلوط جنگل‌های زاگرس، بعد از گرمای زودهنگام اسفند ماه گذشته از ابتدای سال ۱۴۰۱ از میان جنگل‌های زاگرس سر در آورد و رفته رفته به دامن منابع طبیعی زاگرس در استان‌های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد افتاد. درحال حاضر این آفت به بیش از ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در این سه استان هجوم آورده است.
به گفته مسئولان، آفت پروانه برگ‌خوار سفید در حدود ۶۰ هکتار از جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، 18 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس جنوبی در استان خوزستان و بیش از ۶ هزار هکتار از جنگل‌های استان فارس طغیان کرده است.
آفت پروانه سفید بلوط‌ خوار در جنگل‌های رشته‌کوه زاگرس منطقه رستم فارس به سرعت در حال گسترش است.

ضرورت تأمین اعتبار 
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه اظهار می‌کند: ۶۳ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید و جوانه‌خوار بلوط شده است.
سعید جاوید بخت می‌گوید: ۲۸ هزار هکتار از این جنگل‌ها در مناطق گرمسیری باشت، کهگیلویه و بهمئی و ۳۵ هزار هکتار در  مناطق سردسیری دنا و بویراحمد دچار آفت کرم و پروانه جوانه‌خوار بلوط شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به گستره آفت زدگی درختان بلوط این استان گفت: برای کنترل پروانه برگ‌خوار و آفت زدایی از جنگل‌های بلوط به یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 
سید علی احمدزاده روز دوشنبه با اعلام این مطلب به رسانه با اشاره به اینکه منتظر تأمین اعتبار کامل در این باره نشده‌ایم، تصریح کرد: عملیات مبارزه با آفات بلوط در جنگل‌های آسیب دیده استان از جمعه‌ای که گذشت آغاز شده و تا آفت‌زدایی کامل ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام گرفته تاکنون برای محلول‌پاشی و مبارزه با آفت درختان بلوط  در استان ۴۰ میلیارد تومان تأمین شده است.
به گفته استاندار قرار است ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به این امر مهم اختصاص یابد که مقدمات تأمین اعتبار آن نیز فراهم شده است .
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین درگیری با این آفات در منطقه باشت قرار دارد، اظهار کرد: علاوه بر مبارزه با این آفات باید درختان جدید جایگزین شوند که از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انتظار می‌رود به فکر تأمین اعتبار برای کاشت درختان جدید باشد.

محلول پاشی مضر است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این زمینه، پروانه برگ‌خوار سفید بلوط را بومی مناطق زاگرس دانست و گفت: در سال ۱۳۵۳  این آفت یک بار طغیان کرده و در دو سال گذشته نیز دوباره شاهد بروز این آفت در سطح جنگل‌های زاگرس بوده‌ایم.
عبدالحسن صمد نژاد افزود: این حشره بومی منطقه است و به دلایلی ازجمله گرم شدن هوا در اسفند ماه گذشته، جمعیت این آفت زیاد شده است.
وی ادامه داد: حداقل مطلق دما در اسفند ۱۴۰۰ به نسبت تمامی سنوات گذشته تغییری فوق‌العاده داشته است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه ممکن است دلایل دیگری نیز در رشد جمعیت این آفت مؤثر بوده که نیازمند تحقیقات بیشتر است، گفت: سال گذشته در سطح ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان رستم استان فارس این آفت مشاهده شد که در آن زمان، کانون شناسایی و با محلول پاشی، این آفت مهار شد.
وی ادامه داد: در فروردین ماه امسال نیز دوباره پروانه برگ‌خوار سفید بلوط در سطح ۸۰۰هکتار از جنگل‌های استان مشاهده شد که کار محلول‌پاشی آغاز شد؛ اما به دلیل افزایش دمای هوا جمعیت این گونه رو به افزایش پیش رفت.

محلول پاشی برای جنگل مضر است
صمدنژاد اضافه کرد: نظر متخصصان و کارشناسان گیاه‌پزشکی بر این است که محلول پاشی نباید انجام شود؛ چون ممکن است به گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه آسیب وارد کند. از طرفی بعضی کارشناسان معتقدند که طبیعت امکان مقابله با گونه‌های مهاجم طبیعی را دارد و این نوع طغیان آفت‌ها همواره بوده و به صورت طبیعی کنترل و مهار شده است.
وی در ادامه با اشاره به بروز آفت پروانه برگ‌خوار سفید بلوط عنوان کرد: هجوم این آفت منجر به خشک شدن درختان نمی‌شود؛ چون سبزینه برگ‌ها خورده می‌شود و دوباره رویش صورت می‌پذیرد. همان‌گونه که در جنگل‌های رستم اینگونه بوده و در پی بروز این آفت، رویش نیز انجام شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه