پروازهای گلستان روی باند تأخیر

مردم گلایه می‌کنند

پروازهای گلستان روی باند تأخیر

گلستان

زمینگیر شدن ناوگان هواپیمایی ناشی از ناتوانی در تأمین قطعات و فرسودگی لجستیکی این صنعت، سبب لغو و تأخیر بسیاری از پروازها در گلستان شده و گلایه مسافران را در پی داشته است.


استفاده از ناوگان هوایی به عنوان یکی از مسیرهای جابه‌جایی کالا و مسافر طی سالیان اخیر در کشور روند قابل قبولی داشت و توسعه مراکز فرودگاهی، افزایش ایرلاین‌ها و از همه مهم‌تر پیش‌بینی برخی یارانه‌ها سبب شده بود میانگین استفاده از هواپیما به میزان متعارفی در کشور برسد؛ اما طی ماه و هفته‌های اخیر، به سبب برخی دغدغه‌ها و چالش‌های به وجود آمده در بخش لجستیکی، ارائه خدمات هوایی به مسافران کاهش یافته است.
کاهش و حذف برخی خطوط پروازی، تأخیر و لغو در سفرهای داخلی و حتی خارجی، افزایش بروز حوادث در خطوط هوایی و برخی مشکلات فنی در پرواز از جمله نشانه‌های روزگار ناخوش «صنعت هواپیمای کشور» است. هرچند طی سالیان اخیر با همت جوانان و محققان داخلی بخشی از نیازهای سخت‌افزاری صنعت هواپیما و قطعات وابسته برطرف و به خودکفایی رسیده‌ایم؛ اما باید بپذیریم تا استقلال کامل در این صنعت و بی‌نیازی از محصولات خارجی، فاصله زیادی است.

تحریم‌ها مانع از توسعه تجهیزات فرودگاهی
اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی کشورهای پیشرو و تأمین کننده قطعات در این صنعت، تأمین و سفارش ملزومات صنعت هواپیما و قطعات یدکی را با چالش بزرگی مواجه کرده است. اگر چه مسئولان در سال‌های اخیر تلاش کردند با دورزدن تحریم‌ها و رایزنی‌ها، بخشی از این اقلام را تأمین و اجازه ایجاد خلل پروازها و یا زمینگیر شدن هواپیماها را ندهند؛ اما شرایط فعلی بیانگر آن است که با اتمام کارکرد مفید برخی قطعات هواپیما، امکان تأمین بسیاری از آن‌ها میسر نیست و تعدادی از پروازها به دلیل نقص فنی، لغو و تعداد ناوگان هوایی فعال هم کاهش محسوس یافته است.
این وقایع سبب شده برخی از اقشار جامعه که بنا به ضروریات شغلی و اجتماعی مجبور به استفاده از این ناوگان هستند، با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند. بنابراین انتظار است مسئولان مربوط با بازنگری در برنامه‌های پروازی و یا اعمال مدل‌های مدیریتی این چالش‌ها را تدبیر کنند. در گلستان هم تعداد و مقاصد پروازی از فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان کاهش چشمگیری یافته و این امر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

تأثیر کاهش پروازها بر مسائل شغلی
یک مدیر شرکت صادراتی که در تهران مستقر است و فعالیت وی تحت تأثیر کاهش پروازها قرار گرفته به خبرنگار بازار گفت: به دلیل فوت یکی از اقوام و حضور در مراسم تشییع باید در گرگان حاضر می‌شدم که متأسفانه به دلیل نبود پرواز، نتوانستم در روز مقرر در مراسم حضور یابم و مجبور شدم با خودرو سواری، خود را به گرگان برسانم. طی این مسیر با خودرو شخصی برای من که مشغله فراوانی‌دارم، بسیار سخت است. البته این مشکل در سابق وجود نداشت و در ماه‌های اخیر رفت و آمد به دلیل نبود بلیت دشوار شده است.
عباس ساوری با بیان اینکه باید از هفته‌ها قبل بلیت رزرو شود، اضافه کرد: این روند و کاهش تعداد پروازها، سفرهای اضطراری و ناگهانی را با چالش روبه‌رو می‌کند؛ زیرا شرکت در سمینارها و جلسات فوری سخت شده و ممکن است نتوانیم خود را به موقع با این برنامه‌ها هماهنگ کنیم. البته خستگی مسیر با خودرو شخصی یا ناوگان جاده‌ای سبب می‌شود میل به استفاده از هواپیما برای برخی از افراد بالا باشد و در شرایطی که دقایق و زمان بسیار حائزاهمیت است، امیدوارم پروازها به روال قبل برگردند.

پیگیر افزایش تعداد پروازها هستیم
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: به اتفاق جمعی از نمایندگان استان، استاندار، مدیر کل فرودگاه‌های گلستان خدمت معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشور رسیدیم و آن‌ها وعده دادند که تعداد پروازها از فرودگاه گرگان افزایش خواهد یافت.
رمضانعلی سنگدوینی افزود: همچنین با وزیر نفت و مدیر عامل شرکت نفت ایران مکاتبه‌ای داشته تا فعالیت شرکت هواپیمایی قشم ایر در استان پررنگ‌تر شود. گلستان از نظر ظرفیت فرودگاهی و مسافری خوب بوده و استقبال خوبی از آن می‌شود. امیدواریم بتوانیم به تعداد پروازها اضافه کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند و نیاز آن‌ها در خود استان برطرف شود. همچنین با یکی از شرکت‌های هواپیمایی دیگر مذاکراتی انجام شده تا دفتر خود را در گرگان تأسیس کند. در این راستا جلسه‌ای با حضور استاندار هم برگزار خواهد شد تا بتوانیم نیازهای این شرکت را پاسخ دهیم.

مذاکره برای توسعه پروازها
معاون عملیات هوانوردی فرودگاه‌های گلستان با بیان اینکه تعداد سورتی پروازی در گلستان نسبت به قبل از کرونا و حتی سال گذشته کاهش یافته و این روند در کل کشور اتفاق افتاده است، گفت: در تلاش هستیم تعداد و مسیرهای پرواز را به روال قبل برگردانیم. به عنوان مثال در حال حاضر از پروازهای فوق‌العاده برای رفع این خلل استفاده می‌کنیم.
عبدالخلیل صادقی با بیان اینکه پر مسافرترین مقصد فرودگاه گرگان، مسیر تهران است که با شرکت چابهار جلساتی را برگزار کرده تا در صورت امکان این شرکت با ما همکاری کند و به صورت شب خواب در گلستان حضور یابد، ابراز کرد: مذاکره با این شرکت در حال انجام است و امیدواریم به توافق برسیم و تعداد پروازهای مسیر تهران افزایش یابد.
وی با اشاره به وجود حداقل دو سورتی پرواز به مقصد تهران از طریق فرودگاه بین‌المللی گرگان، گفت: از نظر تعداد سورتی پرواز با چند ماه پیش فاصله چشمگیری داریم؛ ولی امیدواریم تا دو هفته آینده با رایزنی‌های انجام شده تعداد پروازها به روال قبل برگردد.

قیمت‌ها بالا نرفته است 
معاون عملیات هوانوردی فرودگاه‌های گلستان با بیان اینکه پرواز به چابهار و کیش هم فعلاً انجام نمی‌شود، گفت: مسیرهای پروازی فعلی مشهد، زاهدان و تهران بوده و برای فعال کردن سایر خطوط هم در حال رایزنی هستیم و دلیل این اتفاقات، کاهش تعداد ناوگان، نبود قطعات، تجهیزات و مسائلی از این دست است.
صادقی با بیان اینکه قیمت بلیت تغییری نکرده است، افزود: همه مسئولان استان پیگیر بهبود و توسعه خطوط پروازها با امکانات کامل هستند و در حال حاضر هم شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ایران‌ایر، پویا، قشم ایر و چابهار با ما همکاری می‌کنند.
بالا بودن سن ناوگان، کاهش تعداد هواپیماهای فعال و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران از جمله دلایل کاهش و تأخیرهای طولانی در پروازهای کشور بوده که لازم است برای حفظ این صنعت و افزایش ایمنی، اقدامات لازم انجام شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه