فاجعه، دور استادیوم آزادی می‌چرخد

پلمب طبقه دوم سکوها

فاجعه، دور استادیوم آزادی می‌چرخد

یکی از چالش‌های جدی ورزش ایران در سال های اخیر ناپایدار بودن برخی سازه‌های نام آشنای موجود این حوزه است، به گونه‌ای که به دلیل عدم رسیدگی مناسب و نگهداری غیر استاندارد این سازه‌ها حالا نام این مجموعه‌ها به فهرست سازه‌های خطرناک و حادثه ساز اضافه شده است.


​​​​​​​هرچند مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور در سال‌های اخیر به نوعی به دنبال ترمیم این سازه‌ها بودند و با صرف بودجه‌ای قابل تأمل به دنبال ترمیم ایرادات موجود در این سازه‌ها بودند، اما به دلیل گستردگی ضعف‌های ساختاری این اتفاق کمکی به رفع مشکل نکرده و پس از مدتی کوتاه دوباره زخم کهنه این سازه‌ها باز شده است.
وضعیت آشفته و نگران‌کننده ورزشگاه بزرگ آزادی مصداق بارز این چالش است. این ورزشگاه که از جمله اماکن ورزشی شناخته شده کشور است، در حال حاضر اوضاع و احوال مناسبی ندارد و با وجود وعده مسئولان مبنی بر بازسازی و ترمیم آن در ماه‌ها و سال‌های اخیر همچنان گرفتار مشکلات اساسی و بزرگ است که اگر به همین شکل بی تفاوت از کنار آن عبور کنیم به طور حتم در آینده بایستی منتظر یک فاجعه بزرگ در این ارتباط باشیم.
باوجود هشدارهای مکرر رسانه های گروهی در ماه های اخیر و توصیه‌های فنی به متولیان امر تا به امروز هیچ اقدامی برای رفع آسیب‌های موجود در این ورزشگاه صورت نگرفته است. البته مسئولان وزارت ورزش و شرکت توسعه و تجهیز مدعی شدند با بودجه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار گرفته بخشی از مشکلات موجود اصلاح شده، اما در واقعیت همچنان مشکلات اساسی در این ورزشگاه وجود دارد.
شاید این موضوع و عدم رفع مشکلات مورد اشاره سبب شد در نامه‌ای که شهریورماه سال جاری از سوی نهادهای نظارتی به مدیر مجموعه ورزشی آزادی ارسال شد، ضمن اشاره به بررسی‌های صورت گرفته به ویژه در طبقه دوم این ورزشگاه تأکید شود برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه‌ای، از ورود تماشاگران به این طبقه ممانعت به عمل آید و حتی طبقه دوم ورزشگاه «پلمب» شود. 
اما نکته ترسناک اینجاست که با وجود مشکلات کلان و معایب گسترده در ساختار سازه ورزشگاه آزادی و پذیرش ایرادهای موجود در این ورزشگاه اما همچنان بازی‌های لیگ برتر در این ورزشگاه برگزار می‌شود در حالی که بر اساس توصیه‌های مؤکد فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا موضوع ایمنی و امنیت ملاک اصلی برگزاری بازی های حوزه فوتبال است.
به نظر می‌رسد همان طور که در نامه دستگاه های نظارتی و امنیتی به متولیان حوزه ورزش آمده است، باید مسئولان وزارت ورزش در این خصوص تصمیم گیری جدی انجام دهند، تا از بروز یک حادثه بزرگ جلوگیری شود. در مقطع کنونی با توجه به درآمدزایی این ورزشگاه از برگزاری مسابقات فوتبال نشانه‌ای از ترمیم و اصلاح برای رفع ایرادهای موجود در این سازه به چشم نمی‌خورد و این نگرانی وجود دارد تفکر درآمدزایی به هر قیمت از ورزشگاه آسیب‌پذیر آزادی منجر به بروز یک فاجعه انسانی شود که به هیچ عنوان قابل جبران نیست، پس تا دیر نشده باید در این خصوص یک تصمیم‌گیری اورژانسی صورت گیرد تا بحرانی بزرگ‌تر خلق نشده است.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه