سفری در زمان برای دستیابی به هویت

با خانواده به موزه مرکزی آستان قدس رضوی بروید

سفری در زمان برای دستیابی به هویت

برای من مشهدی هیچ عجیب نیست که بسامد خاطراتی که به حرم گره خورده‌اند بیشتر از بقیه باشد منتها در این مجموعه هم گاه خاطراتی هستند که از بقیه ماندگارترند و از پس عبور ماه‌ها و سال‌ها همچنان تازه به نظر می‌رسند.


مانند خاطره یک روز اردوی فرهنگی از مدرسه به موزه حرم مطهر؛ خاطره‌ای که تصاویر آن هنوز توی ذهنم با قدرت جایشان را حفظ کرده‌اند و مکانی پر از کمدهای چوبی با درهای شیشه‌ای که حافظ گنجینه‌های تاریخی بودند. این کمدها و قفسه‌ها با محتویات داخلشان برای من همچنان تماشایی است و لذت تماشای انواع نقاشی‌ها، طرح‌های گل و مرغ، قرآن‌های خطی نفیس و... همراه من است. حالا که دیدار دوباره این مجموعه دست داده است حس می‌کنم آن نوجوان کنجکاو دیروز همچنان زنده است و دوباره آمده است که به کمک گنجینه‌های موجود در موزه مرکزی آستان قدس سفری در زمان داشته باشد. سفری که در این روزهای خوش اردیبهشتی می‌تواند شما و خانواده‌تان را سرگرم کند و یک خاطره ماندگار برای فرزندانتان بسازد. 

 موزه‌ای کامل و جذاب برای گردشگران
شاید گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب شروع جذابی برای بازدید از موزه مرکزی آستان قدس رضوی باشد، در این گنجینه آثاری مشاهده می‌شود که توسط سران کشورهای خارجی، شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به رهبر انقلاب اهدا شده و ایشان نیز این آثار را به موزه آستان قدس رضوی هدیه کرده‌اند.
تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب و صدف، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، انواع ظروف، ماکت‌ها و مدال‌ها از جمله آثار این گنجینه هستند. همچنین مجموعه نفیسی افزون بر ۱۴هزار عنوان کتاب خطی توسط رهبر انقلاب به آستان قدس رضوی اهدا شده است.
وجود ۵۷۸ نسخه در حوزه علوم قرآنی که شامل ۷۵ جلد قرآن کریم خطی، ۳۹۷ نسخه در موضوع علوم قرآنی و ۱۰۵ نسخه در حوزه تجوید و قرائت می‌شود نیز از دیگر وقف‌های رهبر معظم انقلاب به موزه آستان قدس رضوی است.
یکی از آثار نفیس اهدایی رهبر انقلاب به این موزه، قرآن منسوب به دستخط مبارک امام حسین(ع) است که در حال حاضر از آثار منحصر به فرد و جزو نفایس خطی جهان اسلام محسوب می‌شود.

گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی
گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در طبقه بالای گنجینه هدایای رهبر انقلاب قرار دارد و در آن می‌توان آثار مربوط به قرون نخستین اسلامی تا قرن چهاردهم هجری قمری را مشاهده کرد. در این گنجینه قرآن‌های نفیس و باارزش منسوب به ائمه اطهار(ع) از جمله امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) وجود دارند که روی پوست آهو و به خط کوفی اولیه نوشته شده‌اند. در این گنجینه، آثار مربوط به قرن‌های نخستین اسلامی تا قرن چهاردهم هجری قمری وجود دارد و در مجموع ۷۶۰ قرآن خطی، هشت برگ از قرآن بایسنقری، یک برگ از قرآن به خط پیرآموز، ۱۴ جلد مرقع، ۱۰ جلد لاکی روغنی، ۲۱ قلمدان و تعدادی وسایل کتابت در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

 آثاری از هنرمندان مشهور ایران و جهان
اگر علاقه‌مند به تماشای آثاری از استادان برجسته ایران و جهان نظیر استاد کمال‌الملک، استاد شمس، ویلیام جیمز انگلیسی و بنیامین ویلیامز ‎لیدر ایتالیایی هستید، بازدید از گنجینه هنرهای تجسمی موزه آستان قدس رضوی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، زیرا در این گنجینه همه این آثار برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است. همچنین تابلوهای نفیس دیگری نیز از نگارگران و نقاشان ایرانی همچون استاد رضا بدرالسماء، استاد مهدی فرخی و... زینت‌بخش سالن گنجینه هنرهای تجسمی شده است.

۱۰۰ تخته قالی و قالیچه در گنجینه فرش
ساختمان موزه فرش آستان قدس رضوی ساختمان جدیدی با مساحت ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع بوده که ۱۰۰ تخته قالی و قالیچه در این فضا به نمایش گذاشته شده است.
قالی هفت شهر عشق که نمای هفت شهر مقدس مکه، مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد در آن بافته شده و قالی گلابتون که در آن تارهایی از ابریشم با رشته نازک طلا یا نقره پیچیده شده از جمله فرش‌های مشهور و منحصر به فرد این گنجینه محسوب می‌شوند.
شما با بازدید از یک موزه انگار به شهرهای دور سفر و با شخصیت‌های تاریخی ملاقات کرده و سبک زندگی گذشتگان را مرور می‌کنید. مروری که شما و فرزندانتان را به گذشته تاریخیشان پیوند زده و به این شکل بخشی از هویت آن‌ها را برایشان یادآوری می‌کند. با این توصیف می‌توان گفت مجموعه موزه‌های اینچنینی در واقع نگهدار هویت ما هستند و دیدار از آن‌ها دیدار با هویتمان است.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه