که تو حج فقرایی... 

آغاز دور تازه تشرف کاروان‌های زیارتی «یا معین‌ الضعفا(ع)» به حرم مطهر رضوی

که تو حج فقرایی... 

اجرای طرح زیارتی «یا معین‌ الضعفا(ع)» در راستای تشرف جمعی از مجاوران سالمند و کم‌توان به حرم مطهر رضوی در سال 1402 از سر گرفته شد.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، طرح زیارتی یا معین‌الضعفا(ع) از جمله طرح‌های باسابقه آستان قدس رضوی است. بارگاه ملکوتی رضوی هر ساله میزبان میلیون‌ها زائری است که دل در گرو محبت حضرت دوست دارند و به عشق زیارت این قطعه بهشتی از گوشه و کنار دنیا به مشهدالرضا(ع) مشرف می‌شوند. در این میان، خادمان مخلص آستان قدس رضوی در بخش‌های مختلف به صورت شبانه‌روزی آماده میزبانی شایسته از این خیل پرشور دلدادگان انیس النفوس(ع) هستند چنان ‌که زائران می‌توانند در نخستین لحظه ورودشان به دوربرگردان‌های حرم مطهر، شوق خدمت را در چهره خادمان این حریم قدسی ببینند.

هرهفته، یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها
 طرح زیارتی یا معین‌الضعفا(ع) در زمستان سال گذشته به دلیل سرما و برودت هوا متوقف شده بود که با توجه به مساعد شدن شرایط آب و هوایی، از اردیبهشت ماه سال جاری از سر گرفته شد. بدین ترتیب هر هفته در روزهای یکشنبه و چهارشنبه از ساعت 9 صبح، شرایط تشرف جمعی از محبان سالمند و کم‌توان حضرت رضا(ع) به ویژه اقشار آسیب‌پذیر حاشیه شهر مشهد که به علت کهولت سن، بیماری و ناتوانی قادر به  تشرف به حرم مطهر نیستند در قالب کاروان‌های 50 نفره فراهم می‌شود.
تمام دلدادگان حاضر در این طرح زیارتی توسط رابطان اداره تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی در حاشیه و سطح شهر مشهد شناسایی و به نوبت شرایط تشرف آنان به این آستان ملکوتی فراهم می‌شود. تمامی هزینه رفت و آمد و میزبانی آنان بر عهده آستان قدس رضوی است.
در حال حاضر مراسم تشرف کاروان‌های طرح زیارتی یا معین‌الضعفا(ع) از ورودی بست شیخ طوسی آغاز می‌شود سپس زائران در صفوف منظم با صندلی‌های چرخدار، امکان زیارت تا پشت پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی و بهره‌مندی از مراسم مداحی را در صحن دارند. در پایان مراسم نیز اقلام متبرک به آنان اهدا می‌شود.

باهمکاری 9 هزار خادمیار مشهدی
طرح زیارتی یا معین‌الضعفا(ع) به همت اداره تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی با همکاری خادمان بخش صندلی چرخدار و معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در دوره‌های مختلف در طول سال اجرا می‌شود. اداره تسهیلات زائران از جمله اداره‌های زیرمجموعه معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی است. 
در حال حاضر اداره تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی در چهار بخش‌ «امداد زائران»، «پیداشدگان»، «صندلی چرخدار و زائربر» و «چایخانه‌ها» به عموم زائران به ویژه اقشار محروم و کم‌توان خدمات‌رسانی می‌کند. در این میان،
 9 هزار خادمیار مشهدی در ارائه خدمات این اداره همکاری دارند. 
گفتنی است اجرای هر روزه طرح زیارتی
یا معین‌الضعفا(ع) در دهه کرامت امسال و میزبانی از این کاروان‌ها با برگزاری برنامه‌هایی همچون پخش کلیپ، مداحی و سخنرانی در رواق دارالهدایه از جمله اقدام‌های پیش ‌روی اداره تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه