استقبال نورانی از اعیاد شعبانیه

اماکن متبرکه رضوی به صورت ویژه نورپردازی می‌شود

استقبال نورانی از اعیاد شعبانیه

در آستانه اعیاد شعبانیه و به همت سازمان فنی و نگهداری آستان قدس رضوی، صحن و سرای رضوی به صورت ویژه نورپردازی می‌شود.به گزارش آستان‌نیوز، مهندس مجید صفایی؛ معاون نوسازی و زیرساخت تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با اشاره به جزئیات این اقدام‌ها گفت: با توجه به در پیش بودن عید بزرگ مبعث و همچنین اعیاد شعبانیه اقدام‌های لازم برای نورپردازی و اصلاح سیستم روشنایی اماکن متبرکه به مناسبت این ایام انجام شده است.

نورپردازی مناره‌های صحن پیامبر اعظم(ص)
وی افزود: یکی از این اقدام‌ها پروژه نورپردازی مناره‌های شرقی و غربی صحن پیامبر اعظم(ص) است که پس از طراحی و اجرای موفق نورپردازی مناره‌های ایوان ولی عصر(عج) در صحن 
پیامبر اعظم(ص)، نورپردازی چهار مناره شرقی و غربی این صحن در مدت چهار ماه به طور کامل نصب و راه‌اندازی شد.
صفایی تصریح کرد: این مناره‌ها در پنج بخش شامل پایه مناره‌ها، ساق، مأذنه‌ها شامل فضای تردد و سقف، مقرنس‌های انتهای ساق و زیر مأذنه و بام مأذنه به وسیله پرژکتورهای تولید شرکت‌های معتبر داخلی نورپردازی شده است.

اصلاح روشنایی صحن‌های انقلاب و آزادی

معاون نوسازی و زیرساخت تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: با توجه به قدمت صحن‌های مقدس انقلاب اسلامی و آزادی و همچنین وجود نمادهای آمیخته با فرهنگ و اعتقادات مردم همانند سقاخانه، ایوان ساعت، نقاره‌خانه، سردرب‌ها، پنجره فولاد صحن انقلاب و ساعت صحن آزادی، اصلاح سیستم روشنایی این دو صحن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که اقدام‌های لازم در حوزه نوسازی و زیرساخت تأسیسات در زمینه نورآرایی انجام گرفت. 
وی معماری اصیل و باشکوه را از دیگر شاخصه‌ها و عوامل تمایز و تأثیرگذاری صحن‌های انقلاب اسلامی و آزادی ذکر کرد و گفت: این اماکن با این درجه از اهمیت در ابعاد تاریخی، معماری و هنری می‌بایست به نحو شایسته پاسخگوی نیازهای عمومی جمعیت پذیرش شده خود باشد.
صفایی اضافه کرد: بنابراین روشنایی صحن‌های حرم مطهر می‌بایست به نحوی تأمین می‌شد تا افراد حاضر در فضاها به راحتی و بدون مشکل بتوانند در هر نقطه از صحن با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات، فارغ از موقعیت مکانی و نزدیکی به دیواره‌ها، سردرب‌ها و قسمت‌هایی مانند حوض و فضای سبز، بدون ایجاد سایه و با شدت روشنایی کافی به زیارت و قرائت ادعیه بپردازند.
وی تأکید کرد: از همین رو با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی و پس از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه بهینه‌سازی و اصلاح روشنایی صحن غدیر در نوروز 1400 روشنایی این صحن‌ها مورد اقدام قرار گرفت.

افزایش میزان روشنایی، کاهش مصرف برق
صفایی افزود: از آنجایی که وضعیت روشنایی صحن انقلاب به لحاظ کمی و کیفی مناسب و مطلوب نبود، پس از انجام مراحل و گام‌های مختلف ایده‌پردازی، طراحی، شبیه‌سازی و محاسبات در نرم‌افزارهای تخصصی، پرژکتورهای ال‌ای‌دی با توان‌های مختلف 
400 تا800 وات با جانمایی روی سردرب‌های اصلی صحن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و میزان روشنایی صحن انقلاب پس از اجرای طرح جدید افزایش یافت.
معاون نوسازی و تأسیسات حرم مطهر رضوی تأکید کرد: میزان روشنایی صحن انقلاب پس از اجرای طرح جدید به 355 لوکس افزایش یافت و میانگین شدت روشنایی نیز نسبت به قبل حدود 5/4 برابر شد؛ این در حالی است که مصرف برق در طرح اجرا شده به 27 کیلو وات کاهش یافت که نسبت به قبل 6/2 برابر کمتر شده است.
وی افزود: در طرح قدیم پرژکتورهای گازی 1 و 2 کیلووات با راندمان کم و پخش نور متقارن نصب شده بود. 

پروژه نورپردازی گنبد مسجد گوهرشاد
وی ادامه داد: بنای ارزشمند مسجد گوهرشاد نیز به عنوان شاهکار معماری ایرانی اسلامی در دهه‌های اخیر، هرگز از نورپردازی مناسبی برخوردار نبوده به همین منظور در تابستان 
سال 1398و در ایام ولادت حضرت رضا(ع) به طور موقت، با طراحی و جانمایی تعداد 23 دستگاه پرژکتور در پشت‌بام‌های اطراف برای روشن کردن گنبد و گلدسته‌ها اقدام شد.
صفایی افزود: در مرحله بعد و شروع فرایند مهندسی به منظور تهیه طرح دائم بهسازی و مدلینگ کامل بنا، مسجد و گلدسته‌های صحن گوهرشاد در نرم‌افزار تخصصی با اولویت استقرار منابع نور در محیط پیرامونی بام‌های مجاور گنبد انجام پذیرفت.
وی اضافه کرد: به همین منظور تعداد 
48 دستگاه پرژکتور ال‌ای‌دی هزار وات در محیط پیرامونی گنبد و گلدسته‌ها و در تراز‌های مختلف و متناسب نورپردازی نصب و راه‌اندازی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه