مردمی شدن اقتصاد هدف احكام اسلامی

دکتر عادل پیغامی مطرح کرد

مردمی شدن اقتصاد هدف احكام اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: احكام اسلامی در حوزه اقتصاد، پازل مردمی شدن و انسانی شدن اقتصاد را دنبال می‌كند.
به گزارش آستان‌نیوز، دكتر عادل پیغامی در دوازدهمین نشست علمی كنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) كه با موضوع اقتصاد، اشتغال و تولید، الزامات عدالت اقتصادی، مردمی شدن و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر توسط دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینكه احكام اسلامی در حوزه اقتصاد، پازل مردمی شدن و انسانی شدن اقتصاد را دنبال 
می كند، عنوان كرد: مردم‌سالاری دینی باید در حوزه‌های اقتصادی پررنگ‌تر شود و در اقتصاد اسلامی مردم باید برای فعالیت و مشاركت آماده باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نظامات مورد نظر اسلام از جمله اقتصاد، انسانی‌ترین نظامات را مطرح می‌کند و حضور و توجه به انسان در آن بسیار پررنگ است، به طوری كه نظامات اسلامی را می‌توان نظامات انسانی معرفی كرد.
وی با استناد به آیات شریفه سوره مباركه ماعون عنوان كرد: در این سوره مباركه طرد یتیم و كسانی كه به محرومان و گرسنگان توجهی ندارند، به عنوان پارامترهای شناسایی مکذب دین معرفی شده است. یعنی نشانه ایمان، یتیم‌نوازی و توجه به گرسنگان و محرومان است و هر کس در این خصوص بی‌توجه باشد، بر اساس آیات شریفه قرآن كریم در شمار بی‌دین‌ها به حساب می‌آید.
دكتر پیغامی در بخش دیگری از سخنانش به تأكیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص راه‌اندازی دوره‌های عدالت‌پژوهی در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار كرد: متأسفانه تاكنون در هیچ دانشگاهی، رشته تحصیلی با این رویكرد راه‌اندازی نشده است لذا در بعد نخبگانی اقتصاد، سربازان لازم برای پیگیری این مهم تربیت نشده و تا زمانی كه در عرصه عدالت‌پژوهی سرباز تربیت نشود، نمی‌توان مسئله عدالت را با جدیت دنبال كرد. همچنین با وجود آنكه در منابع دینی ما بیش از آنكه به موضوع جود و بخشش تأكید شود، به مقوله قرض‌الحسنه و عدالت توجه شده است، اما شاهد هستید رویكردهای مؤسسه‌ها و بنیادهای خیریه‌ای و حمایتی كشور براساس سیاست‌های كمک صرف و بخشش است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه