نقش هیئت در مسیر پیشرفت اقتصادی

درباره «اقتصاد هیئت» که کتاب سال حوزه نیز شد

نقش هیئت در مسیر پیشرفت اقتصادی

مسئول دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر با اشاره به قابل تحسین شناخته شدن کتاب «اقتصاد هیئت» در جایزه کتاب سال حوزه گفت: این کتاب در دو بخش اصلی واکاوی مسائل اقتصادی در ساختار هیئت و تبیین کارکردهای هیئت در اقتصاد کشور تألیف شده است. حجت‌الاسلام حمزه معلی، مسئول دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر و معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: کتاب اقتصاد هیئت سال ۹۹ در ۱۵۱ صفحه منتشر شد. این کتاب در دو بخش اصلی تدوین شده است؛ بخش اول به واکاوی مسائل اقتصادی در ساختار هیئت می‌پردازد و بخش دوم به تبیین کارکردهای هیئت در اقتصاد کشور اختصاص دارد. وی ادامه داد: در بخش نخست اصول جذب کمک‌های مردمی در هیئت، مسائل مالی هیئت‌ها و ساختار اقتصادی در هیئت مطرح شده است. بخش دوم کتاب که بخش مهم، نو و جذاب آن است به تبیین کارکردهای هیئت در اقتصاد کشور با رویکردهای فرهنگ‌سازی، اشتغال‌زایی و کمک به بحران‌های غیرمترقبه از قبیل سیل و زلزله می‌پردازد. 
معلی تصریح کرد: در قسمتی از متن این کتاب آمده است: «مدیریت مالی هیئت‌ها به گونه‌ای بود که بسیاری از آن‌ها بودجه آماده و از پیش تعیین‌شده‌ای برای برپایی مراسم عزاداری نداشتند و همان ‌طور که مراحل آماده‌سازی هیئت پیش می‌رفت، سازوکار مدیریت اقتصادی و تأمین مالی هزینه‌های هیئت نیز طراحی می‌شد. به این ترتیب هیئت بیشتر از طریق نذرها و انفاق‌های مردمی تأمین مالی می‌شد. مثلاً هزینه اطعام و فعالیت‌های شب‌های مختلف ماه محرم را بانیان آن شب بر عهده می‌گرفتند؛ مدیر هیئت نیز تنها وظیفه هدایت بانیان و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها را بر عهده داشت. در بسیاری از موارد خود مدیر هیئت نیز یکی از بانیان اصلی هیئت بود؛ شاید به همین دلیل بود که بزرگ‌ترین هیئت‌ها در بازار و با مدیریت تاجران مذهبی شکل می‌گرفت». 
مسئول دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر اضافه کرد: مسائل اقتصادى به عنوان موتور حرکت فعالیت‌هاى فرهنگى، همواره یکى از دغدغه‌هاى هیئت‌هاى مذهبى بوده و راهى است که هیئت‌هاى مذهبى همانند همه مجموعه‌هاى مردمى براى حفظ حیات خویش، چاره‌اى جز گذر از آن ندارند. ظرفیت عظیم هیئت با استفاده از فرصت ارزش‌هاى زیباشناختى، اخلاقى و اجتماعى می‌تواند بیش از سایر بخش‌ها، ارزش‌هاى اقتصادى خلق کند.
وی با اشاره به اینکه کتاب «اقتصاد هیئت»، روابط داخلی هیئت و رابطه آن با جامعه را با استفاده از تئوری‌های اقتصادی بررسی می‌کند، گفت: هر چند به خدمات هیئت عموماً به دید یک محصول سودآور نگریسته نمی‌شود اما می‌توان از تئوری‌های اقتصادی در تبیین عملکرد این خدمات در هیئت و در جامعه سود جست. «اقتصاد هیئت» به دنبال جواب پرسش‌هایی از این قبیل است: اصول و روش‌های درآمدزایی و هزینه‌های هیئت چیست؟ رابطه اعضا و نحوه خدمت‌رسانی آن‌ها به هیئت از نگاه اقتصادی چگونه است؟ نقش هیئت به ‌عنوان یک سرباز عرصه جهاد اقتصادی و یک نهاد فرهنگ‌ساز در زمینه اقتصاد اسلامی چیست؟
معلی تصریح کرد: این کتاب برای نخستین ‌بار شاخه جدیدی را در اقتصاد معرفی می‌کند که مخصوص بوم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران است. بنابراین توجه محققان و نویسندگان این عرصه را می‌طلبد؛ چراکه بدون شناخت و تحلیل دقیق از ظرفیت‌های نهادها و سازمان‌های مؤثر در کشور، ارائه برنامه پیشرفت و توسعه کامل نخواهد بود. در غرب اقتصاددانان مسیحی درباره نقش کلیسا در پیشرفت اقتصادی و افزایش سرمایه اجتماعی، کار علمی و پژوهشی قابل توجهی انجام داده‌اند اما ما در خصوص اقتصاد مسجد و هیئت که از جهت اثرات و قابلیت‌های اجتماعی قابل مقایسه با کلیسا نیست، کمتر کار علمی درخور و شایسته‌ای انجام داده‌ایم. این کتاب برای نخستین ‌بار تلاش کرده نقش هیئت در مسیر پیشرفت اقتصادی را مطرح کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه