خدا غیرت را دوست دارد

خدا غیرت را دوست دارد

حجت‌الاسلام عالی

یکی از صفاتی که خدا خیلی دوست دارد و از خصوصیات مؤمنین باید باشد غیرت است... نخستین کسی که در این عالم غیور است، خود خداست. ان‌ الله غیور و یحب الغیرة. خدا هم خودش غیور است و هم غیرت را دوست دارد ... غیرت به صورت اجمالی یعنی اینکه انسان نسبت به ناموس و آن چیزهایی که محترم هست، حریم باید داشته باشد... معنای غیرت این است. خدا هم ناموس دارد. ناموس خدا چیزهای محترم هست که خدا آن‌ها را دوست دارد مثل قرآن، دین و احکام دین، اولیای خدا و مخلوقاتش. خود انسان‌ها یکی از نوامیس الهی هستند... اگر تعرضی به آن‌ها بشود، اگر کسی حق آن‌ها را بخواهد ضایع کند، خدا پای آن‌ها می‌ایستد. 
غیرت اقسامی دارد. حداقل سه قسم مهم غیرت داریم:... اول غیرت ملی ... یعنی انسان نسبت به ملت، آب و خاک خود احساس مسئولیت کند و تعهد داشته باشد. غیرت ملی غیر از ملی‌گرایی است. غیرت ملی این است که انسان نسبت به ارزش‌ها، افتخارات، پشتوانه‌های فرهنگی و تمدنی ملت خود که هویت او را تشکیل می‌دهند، بی‌تفاوت نباشد ... از آن‌ها دفاع کند، این چیز بدی نیست. 
البته غیرت ملی فقط در بحث نظامی‌گری نیست. آن جوان نخبه‌ای هم که می‌تواند برود خارج درس بخواند ولی نمی‌رود یا می‌رود و در خارج از کشور ادامه تحصیل می‌دهد، برمی‌گردد و به کشور خدمت می‌کند، سرمایه‌داری که می‌تواند پولش را ببرد و در جای دیگری سرمایه‌گذاری کند و امکانات بهتر و رفاه بیشتری هم داشته باشد، ولی در کشور خودش می‌ماند و با مشکلات و موانع می‌سازد و خدمت می‌کند، او هم غیرت دارد. 
دوم غیرت ناموسی ... غیرت ناموسی یعنی اینکه انسان نسبت به ناموس و حریم خود غیرت داشته باشد و به هیچ‌ وجه  به غیر اجازه ندهد که وارد حریمش شود. یک مسلمان نه فقط نسبت به ناموس خود که چون مسلمان است، اگر به ناموس دیگری هم تعرض شود، نباید ساکت بنشیند، بالاتر حتی اگر غیرمسلمانی باشد که مظلوم باشد.سوم غیرت دینی... از غیرت ناموسی مهم‌تر غیرت دینی است. به این دلیل که اگر باید ناموسم برایم مهم باشد که هست، ناموس خدا باید برایم مهم‌تر باشد. ناموس خدا همان محترمات الهی و حریم‌هایی است که خداوند متعال دوستشان دارد و از آن‌ها دفاع می‌‌کند و نمی‌گذارد کسی به آن‌ها تعرض کند. احکام الهی، حدود الهی، قرآن، انبیا و اولیای الهی، حقوق مؤمنین و… حقوق مؤمنین جزو نوامیس الهی است. حقوق مؤمنین و مسلمین جزو حقوق خداوند است. غیرت دینی یعنی اینکه در جایی که لازم است انسان برای خدا خشم بگیرد. یک جاهایی خشم مقدس است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه