افشاگری امیرعبداللهیان از دودوزه بازی بایدن

در نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و پاکستان صورت گرفت

افشاگری امیرعبداللهیان از دودوزه بازی بایدن

وزیر امور خارجه کشورمان که دیروز میزبان «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی خود در تهران بود، در نشستی خبری ابعاد جدیدی از دودوزه بازی آمریکایی‌ها را در مذاکرات وین و بازی سیاسی در شورای حکام آژانس افشا کرد.


حسین امیرعبداللهیان با اشاره به رایزنی‌ها و مذاکراتش با وزیر خارجه پاکستان درباره رویدادهای اخیر در آژانس که به صدور قطعنامه شورای حکام و واکنش کشورمان منتهی شد و روند ادامه یا توقف مذاکرات، گفت: ما هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردیم و در مذاکرات وین با 1+4 و آقای مورا، همچنین پیام‌های غیرمستقیمی که با آمریکایی‌ها ردوبدل شد اثبات کردیم اهل گفت‌وگو، منطق و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار هستیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: پنجشنبه گذشته باوجود استمرار تبادل پیام‌های غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن و  پیشرفت‌هایی که در مسیر این گفت‌وگوها قرار داشت، ولی به یک‌باره طرف آمریکایی برای اعمال فشار سیاسی بر ایران و البته گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکره غیرمستقیم، قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد. البته طرف آمریکایی به ما اعلام کرد این قطعنامه خالی از محتواست، ولی نفس قطعنامه سبب شد ما طرف آمریکایی را از این کار بازداریم.
وی اظهار کرد: ما یک پکیج سیاسی جدید را روی میز قرار دادیم، طرف آمریکایی این ابتکار را پذیرفت، اما بر تصویب قطعنامه هم تأکید داشت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران هم با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود به این اقدام پاسخ داد.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: اکنون نیز در کنار قطعنامه، اقدامات بیشتر هسته‌ای ایران قرار دارد اما ما از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و از یک توافق خوب فاصله نمی‌گیریم.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با یادآوری سیاست ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با همسایگان از جمله پاکستان از رایزنی‌ها و تفاهم با همتای پاکستانی خود در زمینه توسعه بازارچه‌ها، پایانه‌ها و مبادلات مرزی، توسعه همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد و افزود: در دو حوز‌ه که از دیرباز در دستورکار دو کشور قرار دارد و اسناد اولیه‌ای درباره آن امضا شده و حتی اقدامات عملی روی زمین درباره این موضوعات اتفاق افتاده است، بحث صادرات گاز و همچنین افزایش میزان صادرات برق از ایران به پاکستان و یا سوآپ برق به این کشور نیز تبادل نظر کردیم. راهکارهایی باوجود تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا هست که بتوانیم این همکاری‌ها را توسعه دهیم.
به گفته امیرعبداللهیان مسئله افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور، بحران یمن و رفع محاصره این کشور و همچنین مسئله فلسطین از دیگر محورهای رایزنی دو وزیر در تهران بوده است.

زرداری: توسعه روابط با ایران
 اولویت اسلام‌آباد است

بلاول بوتو زرداری هم در این نشست خبری مشترک با تأکید براینکه دو ملت ایران و پاکستان علقه‌های تاریخی گسترده‌ای داشته و پیوندهای عمیقی دارند گفت: من در سفر به ایران احساس می‌کنم به خانه و موطن خود آمده‌ام و بی‌صبرانه منتظر آن هستیم که روابط دو کشور را به قله برسانیم و این برای ما یک اولویت است.

پایانه‌های مرزی جدید بین ایران و پاکستان ایجاد می‌شود
وی با بیان اینکه ما راه‌های ارتقای روابط دوجانبه را شناسایی کردیم اضافه کرد: مصمم هستیم موانع اصلی بر سر راه تجارت و روابط بیشتر را برداریم و بتوانیم از طریق تهاتر تجارت مرزی بیشتری داشته باشیم، نقاط مرزی بیشتری را افتتاح کرده و بازارچه‌های مرزی بیشتری را گشایش دهیم و فرصت‌هایی را فراهم کنیم تا روابط اقتصادی و بازرگانی را گسترش دهیم.
وی همچنین بر تعهد اسلام آباد برای خرید برق بیشتر از ایران، توافق برای تبادل زندانیان و رایزنی برای ارائه تسهیلات بیشتر به زائران و بازدیدکنندگان دو کشور تأکید کرد و گفت: مترصد و مشتاق دیدن روزی هستیم که برجام نهایی شود و این حق مردم ایران است و سبب می‌شود شرایط و فضای مناسب‌تری برای تعامل با ایران ایجاد شود. با وزیر توافق کردیم گفت‌وگوها را ادامه دهیم چراکه گفت‌وگو و دیپلماسی راه‌های رسیدن به صلح خواهد بود.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه