اما و اگرهای آتش‌بس موقت در یمن

اما و اگرهای آتش‌بس موقت در یمن

سیدرضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل بین‌الملل

با توجه به حلول ماه رمضان،12 فروردین ماه بود که طرف های درگیر در یمن از توافق بر سر آتش بسی دو ماهه خبر دادند.


​​​​​​​ به احترام این ماه مبارک، جنبش انصارالله، پس از این توافق تحرکات جنگی را متوقف و در عوض تلاش کرد از فرصت ایجاد شده بهترین بهره‌برداری را در راستای تأمین نیازهای اولیه مردم انجام دهد. ائتلاف متجاوز ولی باوجود تأیید زبانی، به‌طور عملی به توافق پایبند نماند و از همان ابتدا گزارش‌هایی از نقض عهد و بمباران یمن توسط جنگنده‌های سعودی منتشر شد. با وجود این، چند روز پیش مقاومت برای نشان دادن حسن نیت و به امید دست یافتن به صلح عادلانه و پایدار با تمدید دوماهه آتش‌بس موافقت کرد. این در حالی است که به نظر این روزها تحت تأثیر اقدامات متجاوزان، توافق لرزان بیش از پیش در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. در آخرین مورد روز شنبه بود که مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن ضمن انتقاد از تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و لغو پروازها به یمن هشدار داد آتش‌بس در یمن تقریباً ملغی شده است.
آنچه مشخص می‌نماید این است که
آتش بس با موانعی روبه‌رو است که می‌تواند آن را در معرض فروپاشی قرار دهد. اما این موانع چیست؟ نخست ادامه حملات متجاوزان است. در دو سه ماه گذشته مقاومت یمن هیچ حمله پهپادی یا موشکی انجام نداده است. انصارالله با استقبال از مسیر دیپلماتیک، راه پایان بحران را گفت و گوهایی یمنی – یمنی با هدف دست‌یابی به صلح دائمی آن هم بدون مداخله تمام عناصر خارجی می‌داند. با وجود این، سعودی از توقیف محموله‌های موادغذایی، دارو و سوخت یمن هم ابایی ندارد و همین مسائل توافق را به نابودی نزدیک کرده است. انصارالله به آتش بس دید کاملاً انسانی داشته و هیچ هدفی جز کمک به مردم ندارد. با وجود این، اگر تهدیدات طرف مقابل و اقدامات خصمانه ادامه یابد مطمئناً مقاومت ابزارهایی در چنته دارد که در وقت مناسب رو کرده و معادلات را تغییر خواهد داد.
عامل دیگر خیالات خام سعودی است. ریاض سرخورده از هشت سال جنگ، در سودای احیای نفوذش در این کشور است. آن‌ها می‌خواهند شرایط به پیش از جنگ بازگردد و همسایه جنوبی بار دیگر به حیاط خلوت عربستان تبدیل شود. ریاض با مداخلات خود در خیال گماردن حاکمی دست نشانده در یمن است تا همچنان بتواند منابع این کشور فقیر را به تاراج ببرد. اما مردم یمن با توجه به سابقه تمدنی و مبارزاتی به دنبال استقلال هستند و به هیچ عنوان از آن 
چشم پوشی نخواهند کرد. ضمن اینکه موج بیداری اسلامی بر آگاهی مردم یمن افزوده و امکان بازگشت به گذشته مدنظر حاکمان ریاض را غیرممکن ساخته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه