رواج گاز پرخطر «ال‌پی‌جی» در رازوجرگلان

شهر 70 هزار نفری یک جایگاه «سی‌ان‌جی» ندارد

رواج گاز پرخطر «ال‌پی‌جی» در رازوجرگلان

شهرستان مرزی ۷۰ هزار نفری رازوجرگلان که در فاصله ۱۲۰کیلومتری شمال بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع است از داشتن جایگاه سوخت «سی‌ان‌جی» محروم است و مردم این خطه به ناچار به سمت استفاده از سوخت پرخطر «ال‌پی‌جی» سوق داده شده‌اند.


​​​​​​​این در حالی است که رازوجرگلان روزانه محل تردد شمار زیادی از مسافران، معلمان و بسیاری از کارمندان غیربومی دستگاه‌های اداری است که با استفاده از خودرو عمومی و شخصی به این شهرستان تردد می‌کنند ولی نزدیک‌ترین جایگاه سوخت سی‌ان‌جی با این شهرستان بیش از ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.
این شرایط رانندگان را به سمت استفاده از گاز ال‌پی‌جی برای خودروهایشان سوق می‌دهد. سوخت‌گیری‌ خودرو‌های ال‌پی‌جی به صورت استاندارد انجام نمی‌گیرد و معاینه فنی در مورد این خودروها انجام نمی‌شود یعنی برای هر بار معاینه فنی باید مخزن باز و دوباره بسته شود و این یک مشکل بزرگ و خطرساز است که متأسفانه در این منطقه رواج یافته است.
یکی از رانندگان جرگلانی در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: نبود جایگاه سی‌ان‌جی در این بخش بسیاری از شهروندان و رانندگان را به سمت گاز ال‌پی‌جی سوق داده است.
آراز یزدانی می‌افزاید: در واقع بسیاری از رانندگان وقتی می‌بینند مصرف بنزین صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد و این شهرستان بدون جایگاه سوخت سی‌ان‌جی است، خودروهای خود را مجهز به پمپ گاز ال‌پی‌جی کرده‌اند در حالی که این اقدام بسیار غیراصولی و خطرناک است.
یزدانی تصریح می‌کند: به طور واضح؛ دغدغه رانندگان برای تأمین سوخت ارزان آن‌ها را از فکر کردن به فاجعه بزرگ خطر آتش‌سوزی خودروها غافل می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: جایگاه سوخت این شهر همیشه شلوغ است و چند ساعت طول می‌کشد تا سوخت سی‌ان‌جی بزنیم در حالی که با ایجاد جایگاه سوخت در این شهرستان به لحاظ اقتصادی هم به نفع رانندگان و هم به نفع مسافرانی است که بیشتر از قشر کشاورز و ضعیف جامعه هستند. مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی نیز در این باره می‌گوید: هزینه‌های ایجاد جایگاه سوخت گاز سی‌ان‌جی بسیار گران است به گونه‌ای که اگر صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد هیچ فردی مایل به سرمایه‌گذاری نخواهد بود. علی‌اصغر برومند می‌افزاید: از سوی دیگر معمولاً برای ایجاد جایگاه‌های سی‌ان‌جی، تسهیلات دولتی تعلق نمی‌گیرد تا فرد حاضر به سرمایه‌گذاری باشد. فقط پارسال یک سرمایه‌گذار پیگیر ساخت مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در رازوجرگلان بود که منصرف شد.
سرمایه‌گذاری که قصد داشته در این زمینه سرمایه‌گذاری کند هم در این خصوص می‌گوید: دو سال پیش قرار بود در عرض دو ماه مجوز صادر شود؛ تمامی اقدام‌ها را برای وارد کردن قطعات این جایگاه سوخت از کشور چین انجام داده بودم اما درگیر کاغذبازی‌های اداری شدم که دیگر وارد کردن آن قطعات با هزینه چندین برابری هیچ صرفه اقتصادی نداشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه