کتیبه‌های انقلابی

خیزش اسلامی ملت ایران در کاشی‌های حرم مطهر امام هشتم(ع) هم پیداست

کتیبه‌های انقلابی

چهل و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در برخی از صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع) و در کتیبه‌های به کار رفته در این قطعه از بهشت، می‌توان یاد و نشانی از گرامیداشت رشادت‌ها و بزرگداشت انقلاب اسلامی ملت ایران گرفت. این مطلب معرفی شماری از همین کتیبه‌های انقلابی است.


​​​​​​​1- در سردر ایوان عباسی صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی (صحن عتیق سابق) این‌گونه نگاشته شده است:
«... به‌رسم حق‌شناسی از مبارزات ملت مسلمان ایران به‌رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی متع الله مسلمین ببقائه و یادبود شهدا و مصدومین در این مکان شریف، اینجا به‌صحن انقلاب نام‌گذاری شد. (سوم رجب المرجب۱۳۹۹ قمری)... ».

2- اگر گذرتان به ورودی باب‌السلام حرم مطهر امام هشتم(ع) افتاد بر سردر این مکان و ورودی آن به صحن آزادی حتماً این کتیبه را خواهید دید. در این کتیبه این‌گونه نگاشته شده است:
«... در هنگامه ر‌هایی ملت مسلمان ایران از قید بندگی به رهبری قاطع امام خمینی، این صحن مطهر به صحن آزادی نام‌گذاری شد(۲۷ جمادی‌الثانی۱۳۹۹ قمری)...».

3-  پس از حضور در صحن آزادی اگر به سمت ایوان ساعت و در جهت قبله بایستید، چشمتان به کتیبه زیبایی می‌افتد که درمتن آن این‌گونه آمده است:
«... به شکرانه پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی و به امید سعادت در سایه دولت انقلابی جمهوری اسلامی ایران (۲۶ جمادی‌الثانی۱۳۹۹قمری)... ».

4- اگر مسیرتان به صحن بعثت که مابین صحن آزادی و رواق امام خمینی(ره) قرار دارد، افتاد در قسمتی از ایوان ساعت حتماً این کتیبه را بخوانید:
«... در روزگار پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی، این صحن به نام مبارک رهبر بزرگ حضرت امام خمینی مزین گردید. به امید تحقق آرمان‌های انسانی درعهد سازندگی انقلابی (۱۶ جمادی‌الثانی۱۳۹۹ هجری قمری)... ».
5- در کتیبه‌های اطراف گنبد طلا و منور بارگاه مطهر امام رضا(ع) متنی به یادبود انقلاب اسلامی ایران وجود دارد. در این کتبیه این‌گونه اشاره شده است:
«هوالعزیز، درآغاز پانزدهمین قرن بعثت نبوی و در آستانه پیروزی انقلاب عظیم اسلامی ایران به رهبری قائد اعظم امام خمینی، تجدید طلاکاری و تعمیرات گنبد مطهر انجام پذیرفت(صفرالمظفر۱۴۰۰ قمری)».

6- در یکی از کتیبه‌های مربوط به سوره مبارکه «نصر» در مسجد جامع گوهرشاد نیز متنی به این مضمون وجود دارد: «... در آغاز پانزدهمین قرن هجرت نبوی و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پایان یافت».همچنین در یکی از کتیبه‌های ایوان‌های صحن قدس و برخی رواق‌ها به کتیبه‌هایی که اشاره به نام مبارک امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دارد، برمی‌خوریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه