در طوسِ دلم ردّ قدمگاه تو پیداست

ده سرخ؛ آخرین قدمگاه امام هشتم(ع) پیش از ورود به سناباد

در طوسِ دلم ردّ قدمگاه تو پیداست

می‌گوید امام رضا(ع) خیلی به من لطف داشتند که توانستیم قدمگاه «ده سرخ» را شناسایی کنیم، مهندس علی اصغر سالاری پدر جاده ولایت را می‌گویم، وقتی که درباره شناسایی و اقدامات انجام شده برای ثبت قدمگاه ده سرخ حرف می‌زند، اشک در چشمانش حلقه می‌زند، صدایش دچار لرزه می‌شود و به قول خودش، حال غیرقابل توصیفی پیدا می‌کند.


او سال‌های زیادی به عنوان سرپرست و محقق گروه جاده ولایت تحقیق کرده و نتیجه این همه سال فعالیت اندوخته‌ای گسترده از گنجینه قدمگاه‌هایی است که دارد، بیشتر قدمگاه‌ها شامل مکان‌هایی است که امام هشتم(ع) در آنجا حضور داشته‌اند.
علی اصغر سالاری چند کتاب درباره قدمگاه‌ها نوشته که مهم‌ترین آن جاده ولایت است. در این کتاب علاقه‌مندان با مسیر جاده ولایت و قدمگاه‌هایی که در این مسیر وجود دارد، بیشتر آشنا می‌شوند، آنچه که سبب شد سراغی از این محقق بگیریم، بررسی جزئیات بیشتر قدمگاه «ده سرخ» است.
این روستا اگرچه آخرین قدمگاه امام رئوف (ع) قبل از ورود به طوس است، اما طی چند سال اخیر به مردم معرفی شده، البته به گفته پدر جاده ولایت هنوز درباره این قدمگاه، اطلاع رسانی چندانی نشده است.

چرا جاده ولایت؟ چرا ده سرخ؟
مهندس سالاری در صحبت‌هایش از علت نام‌گذاری این مسیر هم می‌گوید: نام جاده ولایت به این علت است که زمانی، شهید آوینی خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رسند، گویا قرار بوده ایشان یک مستند را  بسازند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند،  نامش را بگذارید جاده ولایت و من هم به واسطه این صحبت، این نام را انتخاب کردم و طرح این جاده را نثار روح شهید آوینی و همکارانشان کردم.
روستای ده سرخ 6 کیلومتری از جاده اصلی مشهد  به نیشابور فاصله دارد، سال 82 بود، من همراه با گروهی ازبچه‌های سپاه پاسداران به مناسبت شهادت بی بی زینب (س) نمایشگاهی در کنار جاده و خیمة الحسین(ع) برگزار کرده بودیم، یک روز می‌خواستیم برای دوستانمان آب بیاوریم که چشممان به روستا افتاد. روستای مورد نظر مهندس سالاری همان  روستای ده سرخ از توابع احمد آباد شهرستان مشهد است که در منابع قدیم با عنوان «قریه الحمراء» از آن یاد شده است.

چشمه رضا یا چشمه زمزم
مهندس سالاری از این موضوع صحبت می‌کند که «بنابر روایات پس از اینکه امام از نیشابور خارج شد، در راه طوس به این ده که خاکش سرخ بود، رسید» و ادامه می‌دهد: می‌گویند آن حضرت با دستان مبارک زمین را کندند و چشمه آبی جوشید و ایشان و همراهانشان از آن آب وضو گرفته و نماز خواندند. این چشمه در قرن ششم به نام «چشمه رضا» مشهور بود و اکنون نیز به همین نام در روستای ده سرخ 
قرار دارد. 
او می‌افزاید: از چشمه رضا با عنوان «چشمه زمزم رضوی» نیز یاد می‌شود، درست کنار ساختمان چشمه، فضای باز و مسطحی با حدود یک متر ارتفاع قرار دارد که زائران به آن توجه ویژه ‌ای دارند و آنجا نماز خوانده و طلب حاجت می‌‌کنند.

ساخت رواق و زائرسرا در روستای ده سرخ
مهندس سالاری خادم حرم امام هشتم(ع) نیز هست، او می‌گوید:دو سال است که شیفت های حرم مرا همکارانم طوری برنامه ریزی کرده اند که بتوانم تحقیقات بیشتری درباره قدمگاه‌ها انجام دهم.
به همت یکی از خیران در روستای ده سرخ یک رواق روی مصلای امام رضا(ع) و سقاخانه روی چشمه متبرک ساخته شده است، این جمله را وقتی پدر جاده ولایت می‌گوید، به سراغ عکس‌های این رواق و سقاخانه می‌رود تا به ما نشان دهد، او تعداد زیادی نامه های تقدیر از مسئولان استان از جمله امام جمعه مشهد، تولیت معزز و ... دارد، علاوه بر این تمام اطلاعات جاده ولایت را در تعداد زیادی پی دی اف همراه با عکس برای ارائه، دارد.در یکی از این «پی دی اف» ها که منحصراً به روستای ده سرخ، قدمگاه، چشمه و آرامگاه یکی از امامزادگان اختصاص دارد، به تونل و دالانی اشاره شده که از جنوب امامزاده تا زیر رودخانه حفرشده، گویا این مسیر مخفی روستا بوده که اهالی در یک دوره‌هایی از آن برای تردد خود استفاده می‌کردند و این تونل در سال های اخیر به علاقه‌مندان معرفی نشده است.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه