در سفر به واتیکان چه گذشت؟

آیت‌الله علیرضا اعرافی از بیان ۱۰ چالش مهم جهان و انسان معاصر در دیدار با پاپ خبر داد

در سفر به واتیکان چه گذشت؟

ملاقات یک ساعته با آقای پاپ ملاقاتی بسیار صمیمی بود. پیش از سفر، نقطه نظرات جمع‌آوری شد و مهم‌تر هماهنگی با رهبر معظم انقلاب بود که ایشان ضمن تأیید سفر، نکاتی را خطاب به آقای پاپ مکتوب کردند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در جلسه شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به ارائه گزارشی از سفر خود به واتیکان و به‌خصوص دیدار با پاپ پرداخت.
آیت الله اعرافی ملاقات یک ساعته با آقای پاپ را ملاقاتی بسیار صمیمی برشمرد و در توضیح تمهیدات سفر، بیان کرد: اقدامات خوبی در انعکاس اخبار واقع شد. پیش از سفر ضمن دیدار با چهار مرجع و حدود ۳۰ نفر از شخصیت‌های حوزوی و نهادهای مرتبط و گفت‌وگو با آن‌ها، نقطه نظرات جمع‌آوری شد؛ مهم‌تر هماهنگی با رهبر معظم انقلاب بود که ایشان ضمن تأیید سفر، نکاتی را خطاب به آقای پاپ مکتوب کردند.

نخستین گفت‌وگوی یک مقام رسمی نهاد حوزه با واتیکان
عضو فقهای شورای نگهبان در توضیح محور اول دیدار با آقای پاپ گفت: در مقدمه به ایشان گفتم اسلام‌هراسی در واتیکان بود و برخی پاپ‌های قبل به آن دامن می‌زدند، اما در دوره شما، این مسئله را حل کردید و در اقدامات واتیکان این قابل تکریم است. شما از آمریکای لاتین هستید و رهبری هم بر این مطلب تأکید داشتند؛ این برای ما قابل احترام است که پاپ از منطقه‌ای است که جزو جهان سوم به شمار می‌آید و در حال مبارزه با مستکبران عالم است. اقدامات شما در برخی از مسائل در دفاع از مظلومان قابل تحسین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در دیدار با آقای پاپ دو مطلب را به‌صورت ویژه مورد تأکید قرار دادم؛ نخست: «ما گرچه به عنوان نهاد حوزه و نماینده مذهب مهم با شما صحبت می‌کنیم، ولی امت اسلام را امت واحده می‌دانیم و مشترکات مذاهب اسلام بسیار زیاد است و تبیین ما از معارف اهل بیت(ع) به معنای تفرق در جهان اسلام نیست»؛ دوم: «گفت‌وگو و ملاقات شما با آیت‌الله سیستانی را تحسین می‌کنیم».
وی یادآور شد: در این دیدار به‌صورت ضمنی تأکید شد «گفت‌وگوی صورت گرفته نخستین گفت‌وگوی یک مقام رسمی نهاد حوزه با واتیکان است» و در نهایت بخش مقدماتی، سلام رهبری و مراجع ابلاغ شد.

بیان ۱۰ چالش مهم جهان و انسان معاصر
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تعاملی تشیع را محور دوم دیدار با پاپ برشمرد و در ادامه محور سوم سخنان خود در این دیدار را بیان ۱۰ چالش مهم جهان و انسان معاصر معرفی کرد و یادآور شد: به ایشان گفتم از میان مسائل مهمی که بشر امروز با آن مواجه است ۱۰ مسئله را مهم می‌دانم و ادیان باید به آن‌ها توجه کنند: اول ضعف پایه‌های فکری و معرفتی درزمینه عالم غیب و خدا و خداناباوری موجود در جهان؛ دوم افت معنوی که بشر با آن مواجه است؛ سوم نقش دین و معنویت کاهش یافته است.مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: چهارم بحث فقر و گرسنگی و فاصله شمال و جنوب؛ پنجم تخریب محیط زیست به‌ویژه توسط قدرت‌های جهانی؛ ششم بحث خانواده و زن و فروپاشی ارزش‌های آن؛ هفتم اشاره به اشغال تاریخی فلسطین کردم و اینکه رهبری پیام دادند از شما انتظار می‌رود در قصه فلسطین و یمن نقش مؤثرتری ایفا کنید و نظریه ما هم همان تئوری و دکترین رهبری است و آن، انتخابات میان فلسطینیان اصیل است؛ هشتم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی از سوی غرب؛ نهم افراطی‌گرایی‌های مذهبی و دهم توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و تعرض به مقدسات ادیان الهی است.

اعلام آمادگی برای تعامل بیشتر میان اسلام و مسیحیت
وی محور چهارم در دیدار با آقای پاپ را پیشنهادهایی برای تعامل میان اسلام و مسیحیت به‌ویژه تشیع و کاتولیک و حوزه‌های علمیه و دستگاه واتیکان خواند و تصریح کرد: آمادگی خود را در چند مورد بیان کردیم، نخست حوزه‌های مطالعاتی مهمی موجود است که به تعمیق و گسترش نیاز دارد و این آمادگی را داریم که در قلمرو‌های مختلف میان اسلام و مسیحیت برنامه‌ریزی جامع‌تری انجام داده و همراهی داشته باشیم؛ دوم در حل معضلات بشر به نقاط مشترک رسیده و مواضع مشترک داشته باشیم؛ سوم: در مقابله با توهین به مقدسات ادیان می‌توان به مواضع مشترک رسید و دنبال کنیم که دنیا حریم‌ها را پاس دارد؛ چهارم به یک سند مشترک برسیم.

پاپ گفت سلام من را به رهبری و مراجع ابلاغ بفرمایید
عضو فقهای شورای نگهبان در توضیح سخنان آقای پاپ، بیان کرد: آقای پاپ در محور اول بیان کرد سلام من را به رهبری و مراجع و بزرگانتان ابلاغ بفرمایید و نکاتی که از سوی رهبری بیان شده را قبول دارم. در محور دوم بیان کرد: «برای ایران از سه جهت احترام قائلم؛ نخست اینکه تاریخ و گذشته ادوار پیشین شما را خوانده و به پیشینه غنی شما باور دارم و برای آن احترام قائلم؛ دوم: گرچه با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه است ولی تنها مکان در عالم هستید که نظام دینی دارید.
وی افزود: سوم من به عنوان یک آمریکای لاتینی، شجاعت، دلیری، نترسیدن شما در مباحث مختلف جهانی را می‌پسندم». آقای پاپ ادامه داد: «به نمایندگانمان در ایران گفته‌ایم به‌طور خاص در ایران به دنبال تبشیر و تنصیر نیستیم -در نامه‌ای این مطلب را خطاب به رهبری نوشته‌اند- و کسانی که به دنبال تبشیر و تنصیر هستند، جریان‌های وابسته به قدرت‌های جهانی هستند و به همین دلیل انتظار داریم خواسته‌های مسیحیان ایران مورد توجه قرار گیرد» و در پایان بیان کرد: من باب این گفت‌وگو و تعامل را باز می‌بینم و برای تداوم آن به بخش‌های ذی‌ربط توصیه می‌کنم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در پایان جلسه، یک دوره از احادیث جمع‌آوری شده حضرت عیسی(ع) در منابع شیعه تألیف آیت‌الله ری‌شهری(ره) را به ایشان هدیه دادیم و ایشان چند جلد از کتاب‌هایش را اهدا کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه