برای سلیقه مخاطب امروز

نگاهی به انتظار مخاطبان از آثار انتشارات به‌نشر

برای سلیقه مخاطب امروز

هرسال بهار که به میانه اردیبهشت می‌رسد پایتخت حال و هوای کتاب به خود می‌گیرد.


​​​​​​​علاقه‌مندان به یار مهربان در بهاری‌ترین روز‌های پایتخت، خود را به تهران می‌رسانند تا روح و جانشان را با کتاب نوازش دهند و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کتاب جهان با میلیون‌ها بازدید‌کننده در 10 روز از دیدنی‌ترین بهار کتاب را خلق می‌کنند.
امسال نیز انتشارات آستان قدس رضوی با جدیدترین کتاب‌ها به نمایشگاه کتاب تهران آمده و علاقه‌مندان در راهرو یک سالن شبستان مصلای تهران می‌توانند از آثار انتشارات آستان قدس رضوی بازدید کنند.

به‌نشر در دهه اخیر آثار شاخصی منتشر کرده است
امیر خوراکیان، سخنگو و معاون مرکز ملی فضای مجازی را در غرفه به‌نشر می‌بینیم.
خوراکیان که در گذشته از مدیران آستان قدس رضوی بوده و فضای فرهنگی این آستان مقدس را می‌شناسد درباره فضای نمایشگاه امسال می‌گوید: نمایشگاه کتاب امسال مثل همیشه فضایی فرهنگی و پرنشاط است که حال مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب را خوب می‌کند. وی ادامه می‌دهد: نشر دیجیتال هنوز جایگاه خودش را در نمایشگاه پیدا نکرده، خوب است در کنار انتشارات مکتوب که اصل هم هست و بسیار ارزشمند، برای نشر دیجیتال که رو به رشد است جایگاه بهتری در این نمایشگاه در نظر بگیریم. خوراکیان با بیان اینکه از اقدامات شایسته به‌نشر توجه به قشر کودک و نوجوان است، معتقد است: در سال‌های اخیر به‌نشر آثار خوبی برای این مخاطب با محتوای دینی و اهل‌بیت(ع) منتشر کرده؛ در کل به‌نشر در مسیری که تا امروز طی کرده موفق بوده است.
من همیشه مخاطب آثار به‌نشر بوده‌ام و این آثار را می‌خوانم و عرق و تعصب خاصی به این آثار دارم.

کتاب‌های دینی زبان ثقیل دارند
«عارفه مسعودی» دانشجوی دندانپزشکی است؛ فقط ۱۹ سال دارد و از اصفهان راهی پایتخت شده تا میهمان نمایشگاه سی و چهارم کتاب باشد.
او را در حالی می‌بینم که سخت در حال جست‌وجو‌ی کتاب است و کتاب‌ها را از قفسه‌های به‌نشر برمی‌دارد، با دقت ورق می‌زند، چند خطی می‌خواند و بعد سراغ کتاب بعدی می‌رود. می‌گوید: دنبال کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» می‌گردم و هنوز هم پیدایش نکرده‌ام، شنیده بودم داستان جالبی درباره عفاف و حجاب دارد و می‌خواستم مطالعه کنم، چون شنیدم زندگی یک دختر آمریکایی است. این بازید‌کننده نمایشگاه بین‌المللی کتاب در پاسخ به این پرسش که از انتشارات آستان قدس رضوی چه انتظاری دارد، می‌گوید: از انتشارات آستان قدس رضوی توقع دارم کتاب‌هایی مانند «ستاره‌ها چیدنی نیستند» که زبان روز دارند را منتشر کند، چون همان‌طور که قبلاً هم گفتم معمولاً ادبیات‌ مذهبی کتاب‌های قطوری هستند که مخاطب خاص یا مخاطبان با سن بالا دارند و نسل امروز خیلی نمی‌توانند با این آثار ارتباط برقرار کنند.

آثار به‌نشر در جهت سلیقه مخاطب امروز است
حجت‌الاسلام عبدالله جلالی دیگر بازدید‌کننده نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که در غرفه به‌نشر او را ملاقات می‌کنیم؛ او درباره ویژگی‌های انتشارات به‌نشر می‌گوید: عناوین این انتشارات به‌روز و کاربردی است، رویکردی که این انتشارات (به‌نشر) انتخاب کرده سلیقه مخاطب امروز است و جهت‌گیری خوبی کرده است.او در پاسخ به این پرسش که به دنبال خرید چه کتابی در انتشارات به‌نشر است، می‌افزاید: من کتاب «سبک زندگی رضوی» را برای خرید از این انتشارات انتخاب کردم که اثر خوبی در این زمینه است.
این مدرس حوزه و دانشگاه پیشنهاد هم برای انتشارات به‌نشر دارد و می‌گوید: اگر این انتشارات در نمایشگاه کتاب از مخاطبان نظرسنجی مجازی و مکتوب انجام دهد و بازخورد بگیرد و با توجه به علایق و نیاز‌های مخاطبان، آثارش را منتشر کند حرکت خوب و مفیدی انجام داده است.

خبرنکار: صدیقه رضوانی نیا

برچسب ها :
ارسال دیدگاه
تیتر خبرها