دیدار یار مهربان 

روایتی از حضور رهبر معظم انقلاب در غرفه آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب

دیدار یار مهربان 

حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به‌نشر

رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی در بازدیدشان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو نوبت به مخاطب کودک و نوجوان اشاره داشتند؛ یک نوبت ضمن بازدید از یکی از غرفه‌ها اشاره کردند: «برای جذب کودکان و نوجوانان هر چقدر می‌توانید از لحاظ کمیت و کیفیت کار کنید. هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک غلبه دارد که عیب بزرگی است».


همچنین در گفت‌وگوی پایانی بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران فرمودند: «روی مسئله‌ کتاب کودک و نوجوان هم من تأکید دارم. خوشبختانه دیدم در چندین غرفه در این مسئله کار شده و باز هم من تأکید می‌کنم که برای کودکان، برای نوجوانان، هر چه می‌توانند کتاب تهیه کنند و ما را از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز کنند که بتوانیم با فرهنگ خودمان، با جهت‌گیری‌های خودمان و اهداف خودمان ان‌شاء‌الله کتاب در اختیار نوجوانانمان بگذاریم».
 انتشارات به‌نشر به عنوان یکی از ارکان و پایه‌های مهم فرهنگی آستان قدس رضوی که علاوه بر فعالیت در زمینه تولید و چاپ و نشر کتاب و محصولات فرهنگی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز توزیع کتاب و اقلام فرهنگی نیز فعالیت می‌کند، از سال1395 با چرخش محتوایی و موضوعی گسترده به نفع کتاب‌های رضوی و ترویج سبک و سیره معصومین(ع)، ضمن تأکید بر افزایش کتاب‌های حوزه ادبیات دینی، با همکاری طیف وسیعی از نویسندگان دغدغه‌مند در حوزه دین و تربیت دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های بسیاری در این زمینه ویژه کودکان و نوجوانان و نیز در رده سنی بزرگسال چاپ و منتشر کرده است. این کتاب‌ها علاوه بر گذر از نظام ارزیابی دقیق و موشکافانه، از قالب‌ها و تصاویر متنوع و خلاقانه‌ای برای ارسال پیام و محتوای دینی به مخاطب بهره گرفته‌اند. قدرت فرم در کنار قدرت محتوا سبب شده خروجی‌های به‌نشر به‌خصوص در آثار کودک و نوجوان که با زیر برند «کتاب‌های پروانه» منتشر می‌شوند، علاوه بر موفقیت در جذب مخاطب، در جشنواره‌ها و مسابقات کتاب‌محور نیز موفق باشد.
این انتشارات در دو ساحت می‌تواند رهنمودهای معظم‌له را دنبال کند:
1.  توسعه‌دهنده پایه محتواها و پیام‌های فرهنگی سبک زندگی رضوی
2.  توسعه‌دهنده شخصیت و روایت آن
در راستای تحقق دو محور ذکر شده، با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود و اقدامات زیر تا رسیدن به اهداف والای فرهنگی معظم‌له گام برخواهیم داشت:
1. بهره‌گیری از ظرفیت محتوای موجود: استفاده از شخصیت و بهره‌مندی از مزایای «کاراکترسازی» در کتاب‌های کودک به‌نشر به وفور دیده می‌شود؛ «حنانه» دخترکی که در آستانه سن تکلیف قرار دارد در مجموعه 12جلدی قصه‌های حنانه، «اشکان و اشکانه» خواهر و برادری که ضمن ارتباطات و اتفاقات بامزه خواهر و برادری موضوعات اخلاقی مهم و مورد تأکید دینی را یادآوری می‌کنند، «شلوپی» و «پاپاپا» به همراه چند شخصیت‌ دیگر در مجموعه قصه‌های تخیلی با مفاهیم قرآنی، «کمال» پسر نوجوان ایرانی که در دهه 20 شمسی زندگی می‌کند و رسم و رسوم و سبک زندگی خانواده ایرانی آن زمان را در حکایت‌های کمال برای مخاطب بازگو می‌کند، «غوره» پسربچه کوچک و بامزه‌ای که دوره چهار جلدی کتابش به صورت بسیار هوشمندانه‌ای دوره انسان‌شناسی را برای کودکان بازگو می‌کند، «افسانه» دختر نوجوانی که زندگی پرچالشی دارد و قهرمان کتاب من و آقای همسایه است و آقای همسایه مسجد جوادالائمه است که زندگی دختر را تغییر می‌دهد و... ده‌ها شخصیت دیگر که در کتاب‌های پروانه خلق شده‌اند و هر یک این ظرفیت و قابلیت را دارند تا علاوه بر کتاب، در قالب محصولات فرهنگی متنوع شامل اسباب‌بازی و عروسک، نوشت‌افزار، تولیدات رسانه‌ای اعم از فیلم، تئاتر و نمایش عروسکی به کار گرفته شوند. کما اینکه این اتفاق پیش از این به صورت محدود به وقوع پیوسته و تئاتر «آش آشتی‌کنان» که براساس یکی از کتاب‌های به‌نشر با همین عنوان نوشته شده، در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سال1400 که در همدان برگزار شد، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.
2.  بهره‌گیری از محتوای کتب رضوی: در انتشارات به‌نشر تاکنون حدود 120 اثر رضوی تولید شده که این آثار در قالب‌های متنوعی ازجمله رمان و داستان، پژوهشی، مستند، ادب و آداب زیارت در رده سنی بزرگسال و کودک و نوجوان منتشر شده‌اند. برخی از آثار تولید شده مشخصاً با موضوع توجه و بهره‌گیری از سبک زندگی رضوی در زندگی است که با استقبال قابل توجهی نیز روبه‌رو است. بهره‌مندی از این محتواها و تغییر شکل آن از کتاب به سایر محصولات رسانه‌ای و فرهنگی و تولید فراورده‌های محتوایی متنوع از منابع آماده به‌نشر قابل تحقق است.
3. بهره‌گیری از ظرفیت فروشگاه‌های به‌نشر:  انتشارات به‌نشر با توجه به یکی از مأموریت‌های خود که «توزیع بهینه آثار و محصولات رضوی و معارف اسلامی» است، فارغ از ظرفیت‌های محتوایی چاپ و نشر، در زمینه توزیع کتاب و محصولات فرهنگی با بیش از 40 فروشگاه در سراسر کشور، نقش مهم و محوری در حوزه پخش کتاب کشور دارد. علاوه بر ظرفیت کشوری، وجود بیش از 10فروشگاه در داخل و اطراف حریم مطهر رضوی و تأمین نیازهای معرفتی میلیون‌ها زائری که هر سال به حرم امام رئوف مشرف می‌شوند، ظرفیت فرهنگی قابل توجهی ایجاد می‌کند که این ظرفیت می‌تواند در خدمت اهداف این مطالبه نیز قرار گیرد. فروشگاه‌های به‌نشر در مشهد، تهران، قم و سایر نقاط کشور آماده ارائه محصولات و خروجی‌های شبکه بازارپردازی فرهنگی هستند.
4.  توجه به زیر برندهای به‌نشر: انتشارات به‌نشر، علاوه بر برند اصلی فعال خود، با زیر برندهای «کتاب‌های پروانه»، «سوغات زائر رضوی» و «گلدسته» نیز فعالیت کرده و به تولید محصول می‌پردازد. جذب ایده‌های جدید و پیشنهادهای توجیه‌پذیر به لحاظ فرهنگی و اقتصادی با هدف افزایش کمی و کیفی محصولات و گسترده شدن بازار کتاب و سوغات و اقلام فرهنگی دیگر نیز از سوی به‌نشر حمایت و پشتیبانی می‌شود.
امید است با همکاری ارکان درگیر در زمینه تقویت زنجیره محصولات فرهنگی بومی و ایرانی اسلامی گام‌های مؤثری برداشته شود که مورد رضایت خداوند متعال و ولی‌نعمتمان حضرت رضا(ع) باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه
تیتر خبرها