نشان هنر دینی در فرش ایرانی

به همت موزه‌های آستان قدس رضوی بررسی شد

نشان هنر دینی در فرش ایرانی

واحد مطالعات و پژوهش موزه‌های آستان قدس رضوی «نقش و نشان معنویت و هنر دینی در فرش ایرانی» را طی کارگاهی با حضور مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی برگزار کرد.


به گزارش آستان‌نیوز، حمید کارگر موضوعاتی چون نقش فرش در آیین‌ها و مناسک دینی، در اماکن مذهبی و کاربردهای آیینی و مذهبی، پیوند فرش با وقف و نذر، بافت فرش با مضامین دینی، نقش باورها و اعتقادات دینی در فرش و نمادها و نشانه‌های دینی برفرش را محورهایی عنوان کرد که می‌توان روی آن پژوهش تفضیلی انجام داد.
حمید کارگر در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از نقش فرش در آیین‌های مذهبی پرداخت و گفت: گرچه استفاده از فرش در مراسم سوگواری اهل بیت(ع) با تعزیه‌خوانی‌ها برای ما آشناست اما برخی از آیین‌های خاص به طور ویژه با فرش ایرانی پیوند خورده‌اند که برای نمونه می‌توان به آیین سنتی و مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال یا آیین «گیون ماتسوری» در ژاپن اشاره کرد.
وی افزود: در آیین قالیشویان فرش به عنوان یک نماد هر سال با تشریفات خاصی از محل استقرار خود خارج می‌شود و با چوب‌گردانی اهالی فین کاشان تطهیر شده و باز به جای خود باز می گردد و در آیین «گیون ماتسوری» نیز که قدمتی بیش از هزار سال دارد، فرش بر ارابه‌ای نصب شده و به نیت دفع بلا و بیماری و با شباهت به آیین نخل‌گردانی چرخانده می‌شود.
مدیر عامل شرکت فرش آستان قدس رضوی به قرابت فرش ایرانی با معماری اماکن مذهبی پرداخت و گفت: افزون بر هماهنگی طرح و نقشه فرش‌ها با کاشی‌کاری و سایر عناصر بصری این اماکن، شاهد کاربری‌های دیگر نیز در فضاهای مذهبی برای فرش هستیم که از جمله می‌توان به آویز شدن در ورودی‌های مکان‌های مقدس به عنوان پرده یا استفاده به عنوان سجاده ویژه ادای نماز اشاره کرد. حمید کارگر در ادامه به برخی از نمادها و نشانه‌های موجود در فرش پرداخت و گفت: نماد و نشانه‌ها و مفاهیم فراوانی در فرش ایرانی به کار رفته‌اند که هر کدام به نحوی به معنویت و اعتقادات خاصی اشاره دارند.
وی در این خصوص به مصادیقی اشاره کرد و گفت: در فرش ایرانی میل به مرکزیت وجود دارد، بدین معنا که حرکت از حواشی و پیرامون شروع می‌شود و به مرکز و متن می‌رسد و فرم‌ها در پیرامون دایره مرکزی متضمن مفهوم نقصان هستند و به هنگام تبدیل به مرکز، گویی به نوعی به کمال دلالت دارند، لچک‌ها و گل‌های پراکنده در ترنج کامل می‌شوند و این کمال‌گرایی متضمن مفهومی دینی است که در فرش ایرانی رخ داده است. کارگر افزود: در فرش ایرانی وحدت در کثرت وجود دارد؛ یعنی اسلیمی‌ها، ختائی‌ها و همه نقوش در عین تنوع و کثرت، از یک کل واحد تبعیت می‌کنند و فرش نیز در نگاهی کلان حاصل میلیون‌ها گره است که این گره‌ها در پیوند تار و پودها از کثرت به وحدت می‌رسند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه
تیتر خبرها